Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediernas internetmätningar tillfälligt räddade

Publicerad: 17 Mars 2005, 10:14

Osäkerheten kring internetmätningarna av de svenska mediesajterna fortsätter. Men branschens samarbetsorganisation Kia går nu ut med en tillfällig rekommendation för rädda rådande standard och skapa arbetsro inför den avgörande upphandlingen i sommar.


Kia ligger bakom www.kiaindex.se där ett 100-tal mediers internettrafik redovisas. Rekommendationen till medierna är att hålla fast vid hittillsvarande mätmetod Red Sheriff men anlita Nielsen Netratings som leverantör.

Kia:s ordförande Hans Nordlöv betonar i ett informationsbrev att den tillfälliga lösningen gäller tre månader och inte innebär något ställningstagande för vad som sedan ska hända.

– Kia ska under våren välja och rekommendera en hittills saknad panelmätningsmetod och en bra räckviddsmätning, säger han. Efter en lång tids utvärdering återstår två alternativa leverantörer. Den ena är Nielsen Netratings, den andra är Research International.

Bakgrunden till den akuta förvirringen är att tidigare leverantören TNS-Gallup den 28 februari sade upp avtalet med Red Sheriffs nya ägare Nielsen Netratings för att istället erbjuda sin egen nya mätmetod. (Nielsen-Netratings är en konkurrent till TNS-Gallup).
Bo Hedin

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.