Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medierna recenserar sin egen hovbevakning

Publicerad: 26 April 2010, 06:24

Samtidigt som medierna är mitt uppe i rapporteringen har de börjat recensera sin egen bevakning av kungahuset. Medievärlden har samlat ett axplock:


Expressen publicerade igår ett större jobb med rubriken Kiss’n’tell – på ren svenska där David Baas intervjuar svenska forskare och brittiska hovjournalister och ger ett internationellt perspektiv på den svenska bevakningen.

I Aftonbladet skriver Jan Guillou i en kolumn att framförallt Expressen flyttat fram gränsen för vad vi i Sverige kan eller bör skriva om människors privatliv. Och Aftonbladet traskade desperat patrullo. Vilket dessvärre är kommersiellt oundvikligt. Men publicistiskt katastrofalt.”

Dagens Nyheter har i artikeln Nya gränser för hovrapportering talat med medieexperter som ser kvällstidningarnas publiceringsbeslut som ett trendbrott inom kungajournalistiken.

Martin Jönsson skriver på Redaktionschefens blogg på SvD.se att i kommentarerna till bevakningen om kungahuset finns det bara två sorter: den ‘hovsamma’  och den ‘skvallriga’, som numera via köpta kiss-and-tell-historier öppnar dammluckorna för en mer närgången rapportering. och argumenterar för att Svenska Dagbladets bevakning inte passar in i någon av dem.

I Sydsvenskan har Daniel Rydén skrivit om varför Skidsemestern blev kiss and tell. Han listar fyra orsaker till att otrohetsaffären blev ett så viktigt ämne: öppenhet, moral, pengar och ett växande utbud.

Samma tidning publicerade igår artikeln Svenskt kungaskvaller blir mer likt europeiskt där Britt Börjesson, forskare i pressetik vid Göteborgs universitet, ställer sig tveksam till att skvallerjournalistiken är mer närgången nu än vad den var på 1960- och 70-talen mot Carl Gustaf och hans fyra systrar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.