Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 6 Mars 2018, 08:04
Medieinvesteringarna i februari månad slog alla rekord. Men samtidigt backar flera kategorier, bland annat dagspress.
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 6,4 procent i februari månad jämfört med motsvarande tid i fjol. Totalt gjordes medieköp för närmare 1,1 miljarder kronor, vilket är den högsta siffran i Mediebyråbarometerns historia. De positiva siffrorna beskrivs till stor del som en effekt av OS i Sydkorea.
Allra bäst gick det för kategorin online video, som ökade med 36,8 procent. Men det gick inte lika bra för alla mediekategorier i februari. Dagspress storstad backade med 17,9 procent. Även kategorierna fackpress (-16,2), populärpress (-9,5), och dagspress landsort (7,6) visade negativa siffror.
Mest skjuts av OS fick kategorin TV, enligt Jochum Forsell, vice vd IUM. Men också dagspress kväll såg en positiv effekt:
”Även dagspress kväll har gynnats av OS, och ökade sina annonsintäkter för första gången på många år. Trögare går det dock för övriga printmedier som inte ser ut att ha gynnats av OS på samma sätt som kvällspressen.”