Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediekompass lägger ned

Publicerad: 30 Maj 2016, 06:16

Saknar tillräckligt med finansiärer för att fortsätta med sin verksamhet. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

TU

Mediekompass startade 1963 som ett samarbete mellan dåvarande Skolöverstyrelsen och Svenska Tidningsutgivarföreningen. Vid den tiden kallades verksamheten för Tidningen i Skolan.

I dag står en rad svenska medieföretag bakom Mediekompass, men finansiärerna är inte många nog för att verksamheten ska gå runt. Därför har beslut fattats om att lägga ned verksamheten, rapporterar Dagens Nyheter i dag.

Beslutet grundar sig i att vi inte längre ser att vi har råd att finansiera den här verksamheten, säger Håkan Palmborg, marknadsområdeschef på Gota media som tog över Mediekompass efter TU, till Medievärlden.

Mediekompass finns till för att hjälpa skolan med undervisning om och med medier och dagstidningar. Verksamheten består i huvudsak av tre delar; lektionstips, nutidsorientering och nyhetsförmedlare. Dessutom anordnas föreläsningar och workshops med barn och unga. Håkan Palmborg tycker att beslutet är tråkigt och tror att lärarna kommer att sakna verksamheten:

Jag uppfattar att det varit bra och användbart material som uppskattats av lärarna. Nu kan vi inte längre bidra med det och det är synd.

Verksamheten kommer att fortsätta pågå i begränsad omfattning fram till oktober då den årliga Tidningsveckan arrangeras ihop med Tidningsutgivarna. Därefter läggs verksamheten ned helt.

Kan ni ompröva beslutet om det skulle dyka upp nya finansiärer?

 Det är ju inte så att inte vi har letat, utan det har vi gjort under lång tid men vi har inte fått någon reaktion. För vår del hade vi gärna fortsatt, men mediehusen i dag har det kärvt och av de medfinansiärer som fanns kvar var det ett flertal som inte hade möjlighet att fortsätta.

Fotnot: Även Medievärlden har undersökt möjligheterna att ta över Mediekompass verksamhet men inte hittat något sätt att lösa det med långsiktig hållbarhet.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.