Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mediekompass återuppväcks

Publicerad: 23 oktober 2017, 09:18

Mediekompass, som jobbar med källkritik i skolorna, pausade verksamheten för ett år sedan. Nu återuppstår verksamheten med en finansiering på 3 miljoner kronor från Ander-stiftelsen.


Ämnen i artikeln:

TU

Mediekompass startade 1963 som ett samarbete mellan dåvarande Skolöverstyrelsen och Svenska Tidningsutgivarföreningen. Då kallades verksamheten Tidningen i Skolan. Syftet är att hjälpa skolorna med undervisning om medier och dagstidningar genom lektionstips, nutidsorientering och nyhetsförmedlare.

Mediekompass finansierades på slutet av ett antal stora lokaltidningskoncerner, men pausades 2016 när pengarna sinade. Varumärket har dock alltid ägts av TU, och även sajten som trots att den är inaktiv har haft upp till 20 000 unika besökare per månad.

– Vi befinner oss i en tid då de här frågorna är viktigare än någonsin, och hade redan planerat att starta om sajten i november. Med det här generösa bidraget kan vi jobba mer aktivt med att utveckla verksamheten och sprida den till många fler, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

Med hjälp av Anderstiftelsens medel ska TU nu uppdatera sajten Mediekompass, modernisera undervisningsmaterialet, inleda samarbeten med externa partners och bedriva uppsökande folkbildning.

Mediekompass kommer bland annat att erbjuda utbildningspaket för tidningar och skolor på samma ort. Dessutom ska målgruppen breddas till att också gälla gymnasieskolan.

TU kommer inte att anställa någon för att jobba med Mediekompass, och har inte heller utsett någon ansvarig inom organisationen. Däremot kommer personer att anlitas för att utveckla och sprida Mediekompass.

I den tidigare verksamheten bestod ryggraden av ett antal konsulenter, lärare som tog fram material varje vecka, kommer det att fortsätta?

– Det ligger absolut i vår plan att ta hjälp av lärare som brinner för de här frågorna. De står ju för en sakkunskap som inte vi har, hur barnen tar del av informationen, hur de kan använda det i praktiken och hur det kan passa in i läroplanet till exempel.

Vet ni vilka lärare?

– Nej, inte alls.

Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforsknings bidrag på tre miljoner kronor till Mediekompass kommer att utbetalas under åren 2018-2020. Arbetet med Mediekompass är en del i TU:s treåriga arbetet för att ytterligare stärka allmänhetens förtroende för medierna och för att möta de krafter som aktivt arbetar för att destabilisera samhället.

Fotnot: Även Medievärlden har undersökt möjligheterna att ta över Mediekompass verksamhet men inte hittat något sätt att lösa det med långsiktig hållbarhet.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.