Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medieinvesteringarna minskade i augusti

Publicerad: 10 September 2013, 05:37

I augusti backade medieinvesteringarna via mediebyråer med 4 procent. Dagspress tappade betydligt mer.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under augusti förmedlades 800 miljoner kronor via mediebyråer. Det var 4,2 procent lägre än samma period förra året. Det innebär dock att tappet minskade i augusti, för totalt i år har medieinvesteringarna backat med 6,4 procent.

”Investeringarna visar fortsatt på en nedåtgående trend och augusti månad summeras till -4,2 procent vilket trots en negativ utveckling är bättre än de ackumulerade investeringarna som över perioden visar på en tillbakagång på drygt 6,4 procent. Printmedierna backar återigen på bred front och även mediekategorin magasin som under sommaren har visat tendenser på en inbromsning i nedgång backar nu med 19 procent. Kvällpress går fortsatt väldigt tungt och tappar närmare hälften av sin volym jämfört föregående år. Jag tror dock att vi kommer att få se en höst där investeringarna successivt kommer att återhämta sig”, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Tv däremot ökar med 10 procent vilket innebär en liten återhämtning. Totalt i år har tv backat med 5 procent.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.