Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medieinvesteringarna: Internet gick om tv och direktreklam

Publicerad: 12 Maj 2008, 11:29

Annonsmarknaden växer, men tillväxten är hälften av vad den var i fjol. När IRM analyserar investeringarna under det första kvartalet är det internet som fortsatt växer starkast och nu har över 15 procent av mediekakan.


Under första kvartalet investerades det 7, 56 miljarder i reklam, en ökning med 3,3 procent.

I fjol gick omkring 930 miljoner i internet under första kvartalet.

I år har internet brutit rejält genom miljardvallen och når 1142 miljoner.

I reda pengar är det långt mer än andra medieslag och innebär att tv, med 14,7 procent av marknaden och direktreklam med 14,3 procent nu får se sig passerade.

Morgonpress är fortfarande ohotat störst, men tappar marknadsandelar, från 27,5 procent av marknaden till 26,6. Det är storstadspress som står för tappet, medan landsortspressen hållit samma tillväxttakt som marknaden som helhet.

Kvällspressen har enligt IRM dragit in lika mycket i kronor i år som i fjol, 197 miljoner, vilket är en förbättring mot de dramatiska tapp man tidigare haft, men innebär att man fortsätter att tappa marknadsandelar.

Gratistidningarna tappar marknadsandelar, om än intäkterna i kronor ökar.

IRM finner att fortfarande i kronor marginella mobilreklamen ökar bäst – fördubblad omsättning mot i fjol.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.