Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medieinvesteringarna i maj visar fortsatt nedgång

Publicerad: 11 Juni 2013, 05:41

Medieinvesteringarna har fortsatt att backa i maj månad jämfört med samma period förra året, rapporterar Sveriges Mediebyråer. Minskningstakten är dock långsammare.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Totalt förmedlades 1,2 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråer under maj månad. Det är 3 procent mindre jämfört med förra året, men minskningstakten har bromsats upp. Investeringarna minskar i alla mediekategorier förutom i tv och sök som visar en tillväxt under maj med två respektive 14 procent jämfört med förra året.

Minskningstakten för årets första fem månader är drygt 7 procent så ackumulerat stärks investeringstakten vilket är glädjande. Printmedierna gör en klart bättre månad, även om investeringarna backar. Populärpress klarar sig bäst med en nedgång på nästan 7 procent följt av landsortspress som backar med nästan 10 procent. Totalt backar print kategorin 11 procent vilket är en klar förbättring mot tidigare månader. Om den branta trenden nedåt generellt är på väg att brytas är för tidigt att förutspå, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Dr backar nästan 14 procent och radio backar 20 procent. Investeringarna i bio visar för perioden en minskning på 23 procent, även om medieinvesteringen i kategorin visar en tillväxt för helåret på nästan 20 procent.

Tv ökar något under maj, digitala medier har en svalare investeringsnivå i maj, internet gör en sämre månad jämfört med april som ökade starkt. Ackumulerat för året har internet en tillväxt på 11 procent.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.