Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medieinvesteringarna föll kraftigt i januari

Publicerad: 12 Februari 2013, 07:45

De totala investeringarna, förmedlade via mediebyråer, backade med 13 procent jämfört med januari 2012.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Mest backade printkategorierna, och mest bland dem landsortspress (-30 procent) och fackpress (-34 procent). Storstadspress backade med 17 procent och kvällspress endast med 7 procent.

Tv backade med 19 procent, vilket delvis beror på periodiseringseffekter.

Internet, radio och bio var de enda kategorier som ökade.

”Det här året började som det föregående slutade, nämligen med krympande medieinvesteringar totalt sett. Kräftgången för printkategorierna fortsätter även om kvällspressen håller emot något bättre så backar även den mediekategorin denna månad. Vidare backar mediekategorin TV kraftigt men man ska komma ihåg att vi jämför oss med en väldigt stark inledning på det föregående året samt att det var färre faktureringsdagar denna januarimånad”, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Mediebyråbarometern

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.