Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediehus vann mot annonsblockerare

Publicerad: 27 Juni 2016, 10:09

Adblocker

En tysk domstol har slagit fast att affärsmodellen för Adblock Plus "acceptable-ads” är olaglig.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Det var i fredags som den tyska mediekoncernen Axel Springer, som bland annat äger Business Insider, Bild och Die Welt, fick rätt mot tyska Eyeo, som står bakom annonsblockerings-verktygen Adblockers och Adblock Plus, rapporterar Breakit som refererar till Business Insider.

Konfliken handlar om Adblock Plus ”acceptable-ads”, som är ett sätt att kringgå annonsblockerare. ”Acceptable-ads” fungerar så att de annonsr som följer vissa regler släpps igenom – om avsändaren är beredd att betala 30 procent av de genererade intäkterna. Men fredagens dom innebär alltså att affärsmodellen ska betraktas som olaglig.

Därmed blir Axel Springer det första mediehuset vars annonser släpps igenom utan avgift. Domen kan få konsekvensen att fler mediehus väljer att stämma Eyeo.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.