Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mediehus vann mot annonsblockerare

Publicerad: 27 juni 2016, 10:09

Adblocker

En tysk domstol har slagit fast att affärsmodellen för Adblock Plus "acceptable-ads” är olaglig.

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Det var i fredags som den tyska mediekoncernen Axel Springer, som bland annat äger Business Insider, Bild och Die Welt, fick rätt mot tyska Eyeo, som står bakom annonsblockerings-verktygen Adblockers och Adblock Plus, rapporterar Breakit som refererar till Business Insider.

Konfliken handlar om Adblock Plus ”acceptable-ads”, som är ett sätt att kringgå annonsblockerare. ”Acceptable-ads” fungerar så att de annonsr som följer vissa regler släpps igenom – om avsändaren är beredd att betala 30 procent av de genererade intäkterna. Men fredagens dom innebär alltså att affärsmodellen ska betraktas som olaglig.

Därmed blir Axel Springer det första mediehuset vars annonser släpps igenom utan avgift. Domen kan få konsekvensen att fler mediehus väljer att stämma Eyeo.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev