Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medieföretagen redo för attack

Publicerad: 17 november 2011, 12:15

Beredskapen inför olika former av kriser och hot har blivit bättre bland medieföretagen.


Allt fler medier ser fler hot i dag mot såväl redaktioner som enskilda medarbetare jämfört med 2007 enligt en ny rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Därför har nu 60 procent av de svenska medieföretagen regelbundna övningar och krisplaner som innebär att hela verksamheten kan flyttas till andra lokaler.

Det mest troliga hotet avbrott i datakommunikationen har bara omkring hälften av medieföretagen beredskap för.

Senaste året har bakterier i dricksvattnet drabbat bland annat Östersund. Givetvis också tidningarna på orten. Allt fler medieföretag anser nu att det är troligt att någon form av epidemi eller pandemi kan inträffa. 2007 trodde 15 procent av medieföretagen det, nu är siffran 40 procent. Men bedömningen av konsekvenserna har i stort sett inte förändrats enligt undersökningen.

”Många journalister riskerar att få hembesök”

”GP viker sig inte för hot”

LT stärker skyddet inför gangsterrättegången

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.