Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediedirigent ska få arbetet att gå efter noter

Publicerad: 29 Augusti 2011, 10:58

Det ska bli mer glöd i Barometern. Därför organiserar tidningen nu om sig och inför bland annat en mediedirigent samt en ambulerande länschef.


Ämnen i artikeln:

Barometern

Tidningen måste bli mer varierad och få mer glöd. Det kräver mer tid för ett aktivt redaktörskap och man undviker att bara vara en rationell tidningsfabrik med enda fokus att producera maximalt antal sidor på minsta möjliga tidsenhet.

Så resonerar man på Barometern och inför därför en mediedirigent som ska ha ett mer långsiktigt perspektiv på vad som produceras och även samordna vad som ska gå i de olika kanalerna.

Är det några sådana på gång i närtid?

Vi har inga projekt som ska rulla igång just nu. Men det är sannolikt sådant som kommer.

Att prioritera vad som ska publiceras var blir en allt viktigare fråga, konstaterar Anders Enström. Och det är omöjligt att ha den överblick som krävs om man samtidigt ska fungera som nyhetschef.

Men det är inte bara runt desken som  organisationen görs om.

Tidningens länschef som ansvarar för de sex lokalredaktionerna ska nu tillbringa minimalt med tid i Kalmar. Fyra av fem arbetsdagar ska tillbringas ute på fältet för att vara både avlastande och pådrivande enligt Anders Enström.

Tanken föddes under våren då länschefen tillbringade mycket tid på Nybroredaktionen.

Det har medfört att Nybro blivit mycket mer välbevakat, att vi har tagit fram saker som skakat om orten ordentligt. Det har verkligen gett utväxling.

Både läsare och medarbetare på dessa orter kommer att få det bättre tror Anders Enström.

Det här kommer att bryta den isolering man lätt kan känna som lokalredaktör.

Ny länsredaktör blir Pelle Johansson. Per Jakobsson och Lars Hansson delar på nya jobbet som mediedirigent och nyhetschef.

Ämnen i artikeln:

Barometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.