Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediecheferna sitter inte med lösningarna

Cheferna sitter inte på alla svar om framtidens kompetensbehov, de svaren måste vi hitta tillsammans, skriver Tidningen Ångermanlands nyhetschef Marcus Melinder i ett svar till Jonas Nordling.

Publicerad: 14 April 2014, 05:13

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Jonas Nordling, ordförande för SJF, undrar varför mediebranschens arbetsgivare inte motsätter sig bilden av att de skiter i kompetensutveckling. Just därför vill jag faktiskt opponera mig, eftersom jag inte riktigt håller med om hans verklighetsbeskrivning.

Om jag ser till min egen koncern Mittmedia kan jag bara konstatera att just kompetens- och personlig utveckling är något som det under ett antal år har satsats stora pengar och resurser på.

Nyligen stod det klart att Mittmedia utsetts av INMA, International News Media Association, till Bäst i Europa för vårt arbete med Framtidsverkstan och Lärmilen. I korta drag handlar det om ett koncept som syftar till att snabba på innovationstakten inom företaget genom att göra alla delaktiga i förändringsarbetet. Efter Framtidsverkstan (som är ungefär en vecka) följer sedan Lärmilen, där den enskilde under ett år får chansen att utveckla sig själv och utveckla den personliga kapaciteten för lärande, utveckling och förändring.

Ett helt unikt sätt att kombinera affärs- och personlig utveckling och göra alla delaktiga i arbetet med att förbereda omställningen till ett modernt medieföretag som möter läsarna på alla plattformar, både redaktionellt och kommersiellt.

En viktig del i Framtidsverkstaden är Lärmilen, där den enskilde medarbetaren får hjälp och coachning med att utveckla sig själv inom områden denne känner behov av att förkovra sig inom.

Att alla mediechefer inte resonerar på samma sätt som Mittmedia är säkert troligt, precis som Nordling framhåller i sin text. Men att påstå att kompetensutvecklingen i mediebranschen är i fritt fall tycker jag är att skruva det lite väl hårt.

Jag vill dock ge Nordling rätt i hans resonemang om redigerarna. Detta är en grupp som varje arbetsgivare måste se till får erforderlig kompetensutveckling för att kunna sluta vara hanterare av en utdöende vara, som Nordling själv skriver.

I slutändan handlar det om att förbereda medarbetarna för de krav och kompetenser som kommer att krävas av dem i framtiden. Precis som Nordling skriver ska den enskilde inte behöva vara tankeläsare för att själv förstå framtidstankarna inom branschen. Men faktum är, att när det gäller mediebranschens framtida utmaningar är det inte så att mediecheferna sitter inne med lösningarna. Därför är det fördelaktigt om det framtida kompetensbehovet, precis som i Framtidsverkstan, identifieras i samverkan mellan arbetsgivare och medarbetare.

Inlägget publicerades ursprungligen på Marcus Melinders blogg på allahanda.se.

Branschen skiter i kompetensutvecklingen
Marcus Melinder, nyhetschef Tidningen Ångermanland

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.