Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediecheferna om nya kulturministern

Publicerad: 3 Oktober 2014, 07:33

Att Alice Bah Kuhnke blir Sveriges nya kulturminister kom som en överraskning även för landets mediechefer. Så här tror de om henne på posten och vilka mediepolitiska frågor hon bör prioritera. UPPDATERAD 2


Ämnen i artikeln:

Alice Bah KuhnkeKulturdepartementet

Eva Hamilton, avgående vd för SVT:

? Klokt att slå ihop kultur och demokrati. Alice Bah är ett oväntat val- men en bra person och hon är i bästa bemärkelse modern! Hon saknar politisk erfarenhet, vilket oroar mig lite, men hon kommer förhoppningsvis att omge sig med tungviktare. Mediapolitik kommer att bli hennes största utmaning.

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter:

Ett oväntat och spännande val.  Jag tror att hon kommer att vara handlingsorienterad, och det behövs. Det är förstås bra att hon har mediebakgrund. Jag har inte någon personlig relation till henne , men har översköljts av positivia kommentarer från personer i min omgivning som har haft med henne att göra.

Vilken mediefråga är viktigast att ta tag i för henne?

Sverige måste ta tydlig ställning i digitalmomsfrågan. Idag är det 25 % moms på digitala publikationer och 6% när de utkommer på papper. Momsen styrs  från EU – Sveriges regering måste ta tydlig ställning i frågan och driva den i Bryssel, så att momsdirektivet skrivs om och digitala tidningar och tidskrifter också omfattas av undantaget. Annars fyrdubblas momsen i takt med att läsandet blir digitalt.

Jonas Nordling, ordförande för Svenska Journalistförbundet:

Jag önskar i första hand en regering och en kulturminister som förstår vilka förutsättningar och villkor som krävs för en fri press, och för ett starkt public service. Socialdemokraterna har flaggat för en bred parlamentarisk medieutredning. Vi välkomnar detta, men det finns ett antal akuta frågor att ta itu med. Presstödet måste reformeras snarast, och jag ser fram emot att presentera Journalistförbundets konkreta förslag till förändrat presstöd för den nya kulturministern. Reklamskatten måste en gång för alla skrotas i enlighet med vad riksdagen redan beslutat, dessutom måste regering och riksdag visa större mod i frågan om digital moms. Den framtida finansieringen av public service måste också lösas.

Vi välkomnar även statsminister Stefan Löfvens besked om att offentlighetsprincipen och meddelarfriheten ska gälla i all skattefinansierad verksamhet, att missbruket av visstidsanställningar ska stoppas och att arbetslöshetsförsäkringen ska förbättras. Vi noterar även att regeringen vill ta krafttag mot datalagring av olika slag, utifrån ett integritetsperspektiv. Det är dock en mycket komplex fråga som kräver stor fingertoppskänsla, och vi utgår från att regeringen tar hänsyn till det journalistiska samhällsuppdraget i samband med en sådan översyn.

Jeanette Gustafsdotter, vd för Utgivarna:

Jag blev lika överraskad som alla andra, men Alice Bah Kuhnke har en bra bredd och bakgrund från Rättvisemärket, Ungdomsstyrelsen och som styrelseledamot i Dramaten. Något som innebär goda förutsättningar för en bra mediepolistik. Ungdomsstyrelsen skrev ett mycket engagerat remissvar på vår utredning om ett nytt medieetiskt system, jag hoppas att hon som generaldirektör var delaktig i det.

Vilken mediefråga är viktigast att ta tag i för henne?

Att värna press- och yttrandefrihet i alla lägen! Hot mot journalister och mediehus är hot mot demokratin. Jobba för att reklamskatten för tidningar avskaffas. Se till att digitalmomsen för tidningar på nätet sänks. Starka självreglerande pressetiska regler är stark pressfrihet. Jobba mot juridiska inskränkningar.

Elisabet Bäck, chefredaktör och vd, Katrineholms-Kurien

Ett oväntat och spännande namn! Svårt att säga vad det innebär för mediepolitiken i Sverige, hon har ju inte synts i debatten. Hon verkar framåt och har ett gott rykte, vad jag förstår.

Vilken mediefråga är viktigast att ta tag i för henne?

Bort med reklamskatten!

Per Hultengård, vd TU:

Ett intressant och spännande val av kulturminister. Alice Bah är ett tämligen oskrivet blad i mediepolitiska sammanhang, så jag hoppas hon slår oss alla med överraskning. En bra rivstart skulle kunna vara att ta bort reklamskatten.

Erik Fichtelius, vd för UR och ordförande för Utgivarna

Spännande. Hon är väl insatt i en av UR:s prioriterade frågor, att lyfta de 12,4 procent ungdomar som lämnar nian varje år utan tillräckliga betyg. Demokrati, public service och ungdomars kunskap hänger nära samman.

Vilken mediefråga är viktigast att ta tag i för henne?

Public service finansiering, kort och långsiktigt. Förutsättningarna för kvalitetsjournalistik över huvud taget i den digitala transformationen. Ett nytt medietiskt system. En samlad och genomtänkt mediepolitik.

Unn Edberg, ordförande för Sveriges Tidskrifter

Jag tror att Alice Bah Kuhnke blir utmärkt som kulturminister. Hon har erfarenhet av mediebranschen men också värdefulla erfarenheter från andra områden. Vi ser fram emot att mediepolitiken nu uppvärderas så att vi kan få beslut om viktiga framtidsfrågor.

Vilken mediefråga är viktigast att ta tag i för henne?

Omedelbart är digitalmomsfrågan mest prioriterad för att inte ha onödiga hinder för den digitala utveklingen i vår bransch.

Alice Bah Kuhnke ny kulturminister

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.