Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediechefer om SVT:s offensiv i sociala medier

Publicerad: 15 Juni 2016, 09:21

Thomas Mattsson och Jimmie Näslund om SVT:s onlinestrategier.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson menar vissa delar av SVT:s strategi för sociala medier är svårsmälta. Jimmie Näslund, vd för Sörmlands Media är inne på samma linje. Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén tycker att SVT:s ledning ska "sluta jiddra". UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénFacebookThomas Mattsson

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén är irriterad på SVT som menar hon ska ”upp på banan och sluta jiddra”.

– Att snacka om trafikoptimering och att dra nytta av Facebook, denna ickepublicist som vill leka publicist, stör mig något oerhört. Om det är så att SVT vill nå sin publik genom att dela sitt material och dessutom köpa sig utrymme i sociala medier för licenspengar, berätta då hur er plan ser ut.

Facebook tar inte sitt ansvar, varken ur publicistisk eller samhällsmässig synvinkel menar Sofia Olsson Olsén.

– Facebook tar inte ansvar för det publicerade materialet och de drar nytta av datan för sin annonsförsäljning som är en stenhård konkurrent till svenska kommersiella medier. Facebook styr vad som får publiceras genom sina algoritmer, ibland genom ren censur, utifrån sina amerikanska publiceringspolicies och de skattar dessutom inte i Sverige, är det okej?

– Om SVT vill nå sin publik så ska de ju likaledes fritt dela sitt material med de svenska publicister som verkligen når publiken, inte minst Aftonbladet som är Sveriges tveklöst största nyhetsförmedlare, men även övriga lokala och regionala mediehus.

Inte ens Aftonbladet som är en av landets största digitala aktörer känner sig trygga.

– Det är klart att vi kan känna ett hot från SVT om de använder sina miljarder i licenspengar för att producera och dela sitt innehåll på en plattform som Facebook. Annonsaffären är det vi lever på och att SVT ger bort sitt innehåll till Facebook för att sälja annonser på sitt innehåll blir för mig verkligen helt snedvridet, säger Sofia Olsson Olsén.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson anser det helt givet med en närvaro i sociala medier för SVT om public service-bolaget ska vara relevant för inte minst en yngre publik.

– Den svåra frågan är i vilken utsträckning public service medvetet ska bidra till att försörja internationella börsjättar med både innehåll och data som försvårar och i framtiden kanske omöjliggör en privatägd och oberoende nyhetsförmedling?

– Problemet är kanske inte ytterst att SVT vill distribuera innehåll överallt, de lokaltidningar som tvingas konkurrera med dessa regionala SVT-sajter accepterar förstås att SVT finns hos både ComHem, Boxer och alla andra operatörer.

Det är andra faktorer som får Thomas Mattsson att reagera.

– Men, och det är ett viktigt ”m e n”, det som möjligen är lite mer svårsmält är när SVT exempelvis lägger upp Melodifestivalen i Youtubes tv-spelare men inte ger samma tillgång till svenska mediehus. Är det verkligen rimligt att svensk public service på ett så flagrant sätt ger Facebook, Youtube med flera fördelar gentemot svenska mediebolag?

– Det här är svåra frågor som saknar enkla svar, men den det är viktigt med en balans på mediemarknaden också i framtiden. SVT ska vara stor aktör, SVT har ju ett särskilt uppdrag, men SVT får inte vara så stort att det riskerar att konkurrera ut små svenska lokaltidningar som i 100-150 år faktiskt tagit ansvar med nyhetsrapportering och opinionsbildning.

Jimmie Näslund, vd på Sörmlands Media har också reagerat på SVT:s onlinestrategi, inte minst när det gäller agerandet på sociala medier:

– Först och främst kan jag konstatera att debatten rörande public service uppdrag är lika aktuell som någonsin. Jag kan bli lite provocerad av denna likgiltiga hållning till licensfinansierade SVT:s egen hantering av exempelvis Facebook som innehållsdistributör. Detta i en tid när många mediehus, inte minst de lokala, strider med kniven mot strupen för att leverera mycket av den journalistik som fullt ut borde kunna sorteras in i kategorin ”public service”.

– Ledande public service-företrädare har i olika sammanhang delvis viftat bort sin egen roll i de traditionella kommersiella mediernas kris med argument som att Google och Facebook är större hot ur ett affärsperspektiv. Det håller jag helt med om, men Facebook är inte mer än sitt innehåll och det spetsar till frågan en aning om hur exempelvis SVT ser på sin journalistik i det sammanhanget.

Han tycker att det finns många anledningar för SVT att ompröva sin strategi för sociala meder.

– När jag läser ”det är bara att gilla läget och försöka dra nytta av denna gigant för att sprida vårt material” undrar jag förstås hur väl detta stämmer överens med SVT:s övergripande strategi på området. Är det licensfinansierade SVT:s roll att till vilket pris som helst öka sin trafik även om det sker genom att boosta Facebook med stora delar av sitt redaktionella innehåll, och därigenom enorma mängder CRM för Facebook att kapitalisera på? Ska man som licensbetalare vara nöjd då? Ska SVT vara nöjda? Jag tycker inte det.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.