Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediebyråbarometern:

Publicerad: 17 Februari 2009, 10:56

Året började med ett stort ras. De annonsvolymer som går via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer minskade med 24 procent i januari. Kvällspressen är den kategori som backade mest, minus 42 procent jämfört med samma månad 2008.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Det är en nedgång på bred front som Sveriges Mediebyråer redovisar för försäljningen i januari.

Sämst har det gått för kvällspressen och utomhus som minskat med 42, respektive 40 procent.

Dagspressen i storstadsregionerna såg sina byråförmedlade annonser minska i volym med 27 procent. För landsortspressen gick det något bättre. Där var tappet 19 procent.

Även nätannonseringen som hittills ökat tvåsiffrigt varje månad tappade i annonsvolym med 31 procent.

Totalt förmedlades det annonser via mediebyråerna för 658 miljoner i januari. En minskning med 203 miljoner jämfört med samma månad 2008. Nedgången är den största sedan mätningarna startade i augusti 2006.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.