Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediebyråbarometern: Lokalpress gick bättre än tv ifjol

Publicerad: 13 Januari 2015, 07:26

Förra året minskade landsortspressen med blygsamma 0,2 procent i mediebyråförmedlad annonsförsäljning. Tv backade 3,6 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Mediebyråinvesteringarna minskade med 3,1 procent i december jämfört med samma period ifjol, men för helåret 2014 ökade de med 2,6 procent. Internet ökade med 25 procent och gick om print för första gången. (När de gäller de totala reklaminvesteringarna, som mäts av IRM, har internet varit störst sedan 2012)

I december ökade mediebyråinvesteringarna i landsortspressen med 3,6 procent, och året slutade på -0,2 procent. Storstadspressen tappade däremot 10,3 procent jämfört med samma period i fjol och för helåret var tappet 11,4 procent. Kvällspress tappade 23,1 procent och hade ackumulerat tapp på 17,8 procent. Men dessa siffror gäller alltså enbart papperstidningarna.

De digitala produkterna återfinns inom internetkategorin som ökade med 33,3 procent i december, och med 25,7 procent för helåret.

Populärpressen tappade 20,3 procent i december medan fackpressen ökade med 4,6 procent.

Det största mediet för mediebyråköpen, tv, tappade 16,2 procent i december och slutade året med ett tapp på 3,6 procent. Tv är dock fortfarande överlägset störst: mediebyråerna investerade dubbelt så mycket i tv som i internet under förra året.

”Det har skett stora förflyttningar av medieköpen under 2014. Den nedåtgående trenden för print har hållit i sig och den digitala mediekategorin är nu förbi. Under året har digitalt drivits av dels programmatiska köp, dels migreringen av rörlig bild från traditionell TV till online video. Dessutom har dagspress drivit sitt digitala erbjudande kraftigt framåt. Programmatiska köp har ökat under 2014 men utgör fortfarande en relativt liten del av den totala marknaden. Dessa köp kommer att öka under 2015 vilket kommer att driva medieinvesteringarna i de digitala kanalerna ytterligare”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.