Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediebyråbarometern: Kvällspressen minus 43 procent

Publicerad: 17 Mars 2009, 07:12

Annonstappet fortsätter. I februari föll intäkterna med 21 procent, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

I pengar räknat innebär det att intäkterna minskade från 914 miljoner till 726 miljoner kronor.

Sämst går det för fackpressen (minus 46 procent) och kvällspressen (minus 43 procent). Totalt minskade dagspressens volymer med 32 procent.

–    Vi tror inte att de klassiska högsäsongsmånaderna kommer att backa med så här stora volymer, även om 2009 definitivt kommer att bli ett svagare år än 2008, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

De enda tre mediekategorier som lyckats bromsa nedgången är tv, internet och utomhus.

Mediekategorier som minskar i februari:
Kvällspress -43 procent
Dagspress storstad -34 procent
Veckopress -30 procent
Radio -26 procent
Dagspress landsort -25 procent
Utomhus -14 procent
Bio -13 procent
TV -10 procent

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.