Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediebilden av Malmö har fördjupats

Publicerad: 12 November 2010, 14:42

Kännedomen om Malmö har ökat, men intrycket är både mer positivt och mer negativt än för ett halvår sedan, visar en färsk Sifo-undersökning.


TNS SIFO har ställt samma frågor om staden i maj 2010 och november 2010.

”Fler har fått upp ögonen för Malmö tack vare mediernas flitiga rapportering. Vi ville se om allmänhetens intryck påverkats och i vilken riktning eftersom vi vet genom tidigare undersökningar att mediebilden är en av de faktorer som starkast driver anseende i Sverige”, säger Jonathan Wennö, chef för medieanalys och PR-utvärdering på TNS SIFO.

Även om den nye lasermannen utgjort nyhetens kärna, har fler medier utanför Skåne samtidigt fördjupat sina reportage och gett en mer nyanserad bild av Malmö. Fler röster har kommit till tals både i positiva och negativa sammanhang. Detta återspeglas också i opinionen. Fler är negativa, men fler är också positiva, vilket är intressant. Genomsnittsbetyget för Malmö har dock tydligt försämrats”, konstaterar Jonathan Wennö, TNS SIFO.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.