Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediebarometern: Medieinvesteringarna ner 15 procent

Publicerad: 11 december 2012, 08:41

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade kraftigt med nästan 15 procent under november månad jämfört med samma månad föregående år.


Mediebarometern för november rapporterar att endast de två mediekategorierna bio och sök visade tillväxt. Tv är den mediekategori som backar mest i absoluta tal bland Sveriges Mediebyråers medlemmar, och står för drygt en tredjedel av den totala nedgången i november.

I november accelererar raset för hela printkategorin ytterligare då samtliga kategorier backar. Fackpress är den printkategori som backar minst, men är ändå nästan 10 procent ner i november. Även nyare mediekategorier som internet backar kraftigt i november, ner nästan 16 procent jämfört med samma månad föregående år, enligt Mediebarometern.

– Mediekategorin sök är fortsatt det media som uppvisar starkast ökning och det finns fortfarande en stor potential till ytterligare tillväxt. Vidare fortsätter den svaga utvecklingen för dagspress och vi ser återigen en nedgång med runt 20 procent för landsorts- och storstadspress. Kvällspress gör inte ett lika kraftigt tapp som i oktober men trenden är tydligt nedåtgående, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden, i ett pressmeddelande.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.