Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediavision: Tv-marknaden slår omsättningsrekord

Publicerad: 5 Maj 2017, 09:20

Förra året omsatte den svenska tv-marknaden 22,6 miljarder kronor och i år väntas den slå nytt omsättningsrekord, enligt en ny rapport från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

MediavisionTv

Den traditionella tv-konsumtionen fortsätter att minska, och bland yngre tittare är tappet kraftigt. Traditionell tv minskade också sina reklamintäkter i fjol, enligt rapporten. Men tv-bolagen kan fortfarande kompensera för minskat tittande med höjda annonspriser, och Mediavision spår därför en viss ökning av reklamintäkterna för traditionell tv detta år.

”Den digitala tillväxten är mycket stark, samtidigt som efterfrågan på traditionell tv-reklam är god, trots successiv tittarminskning. Konsultbolagets prognos är att den sammantagna TV-marknaden i Sverige når nytt omsättningsrekord 2017”, skriver Mediavision i en kommentar.

Förra året ökade omsättningen med fem procent, en tillväxt som kan tillskrivas digitala plattformar: både den annonsfinansierade webb-tv:n och betaltjänster som Netflix, Viaplay, HBO Nordic och C More ökade rejält. Deras andel är dock fortfarande blygsamt: internetdistribuerad tv omsatte 3,5 miljarder kronor, vilket motsvarar 15 procent av den svenska tv-marknaden.

Nästa år väntas den internetdistribuerade tv:n öka med ytterligare 25 procent och ta en betydligt större andel än idag.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

MediavisionTv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.