Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Media Norge en dyrköpt seger för Schibsted

Publicerad: 28 Februari 2008, 12:34

Den långa handläggningen av Media Norge-fusionen blir en dyrbar affär för Schibsted. Orsaken är den senaste tidens börsfall, som reducerat värdet på Media Norge med mellan en och två miljarder kronor. För att Media Norge ska kunna bildas måste Schibsted nämligen sälja sin aktiepost i Adresseavisen.


När Schibsted-ledningen i tisdags tömde champagneglasen för att fira Media Norge-segern, kände man nog en viss bismak. För under det senaste året har kurserna på mediaaktierna sjunkit kraftigt.

I fjol hade Media Norge ett börsvärde på omkring nio miljarder norska kronor; idag menar analytiker att värdet ligger på mellan sju och åtta miljarder.

Media Norge-tidningarna är alltså värda betydligt mindre idag än för ett år sedan, då det var meningen att sammanslagningen av Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen och Stavanger Aftenblad skulle äga rum.

Men Medieinspektionen sa nej till fusionen och Schibsted överklagade beslutet till nästa instans. Och så i tisdags fick man grönt ljus för att genomföra affären, som är Norges hittills största tidningsfusion.

Men myndigheterna har krävt att vissa villkor uppfylls innan Media Norge kan bildas. Schibsted måste sälja sin ägarandel i Adresseavisen på 34,3 procent samt 27 procent av aktierna i Harstad Tidende Gruppen. Detta måste Schibsted göra för att inte bryta mot med ägarbegränsningarna för medier.

– Det kommer att svida för Schibsted att sälja delarna i Adresseavisen och Harstad Tidende Gruppen på dagens marknad, säger mediaanalytiker Henrik Schultz i Kaupthing Bank till NA24 Propaganda.

– Det avgörande blir hur många som faktiskt är intresserade i dessa aktier. Det blir nog som att sälja höns i regnväder, säger Henrik Schultz, som dock menar att Media Norge på sikt kommer att bli bra för både Schibsted och fusions-tidningarna.

För att uppfylla sina förpliktelser måste Schibsted också omvandla sina aktier i Stavanger Aftenblad till aktier i Media Norge.

Schibsted blir majoritetsägare i Media Norge och kommer efter nedförsäljningen att äga 50,1 procent av aktierna i mediabolaget, som ska noteras på Oslo Börs. Media Norge väntas få en omsättning på ca 4,5 miljarder kronor. Huvudkontoret för det nya bolaget ska ligga i Bergen.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.