Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Med i gänget i dag – i ditt team i morgon

Publicerad: 30 September 2004, 13:44

Arbetsmarknadstrender.Förändringsteorier. Varumärken. Fusioner. Hot eller löften? Tidningsbranschen, som upplever sin högsta förändringstakt någonsin, ägnade årets första branschdag just åt hur man bäst leder medieföretag i förändring.


Konsulten och trendforskaren Göran Adlén talade om att bygga ett arbetsgivarmärke, om att se till att bli den attraktivaste arbetsgivaren på den mest karismatiska arbetsplatsen och om att strukturera jakten på talangerna. Det sistnämnda blir, menade han, en av de viktigaste uppgifterna för chefer framöver. Det ska vara en blandning av åldrar, kulturer och kompetenser, lite som garam masala, en krydda från södra Asien som får sin arom från ett tiotal olika ingredienser.
Med några drastiska exempel på hur ungdomar uttrycker sig (grymt fett, han ba ö och morsan suger) piggade han upp de församlade med ett ”det är dem ni snart ska löneförhandla med”.
Men om samma ungdomar sade han också att de är välinformerade, rättrogna och genuina. Det är ett gäng som har krav och som tycker att det ska vara roligt att jobba.
Till arbetsledarna gav han rådet att ha modet och passionen att vårda individens kompetens, eftersom ”det är bättre att ta tillvara styrkorna än att försöka göra om människor”.
Den fusion som förra året genomfördes i Danmark mellan Jyllands-Posten, Politiken och Ekstra Bladet kunde uppfattas som en industriell idé, men var en publicistisk. Det försäkrade Lars Munch, en av ingenjörerna bakom den exceptionellt snabba sammanslagningen och numera administrativ direktör för JP/Politikens Hus.

Positiv dagordning
Målet var inte främst att vinna synergieffekter utan att visa sig offensiv och mota nya och konkurrerande medier i medielandskapet men samtidigt också skapa möjlighet för egen del att investera i nya medier.
– Det handlade om förändring eller död och man kan bara förändra sig om det finns en positiv dagordning, resonerade man.
Så här i efterhand är Lars Munch nöjd med vad man åstadkom. Det svåraste då var tankarna kring om det skulle bli fel. Det var ändå två gamla kulturinstitutioner som skulle smältas ihop. I dag önskar han att man varit flitigare med att informera de anställda. En gång i veckan hade varit en bra modell, säger han.
– Vi skaffar fruktkorgar till arbetsplatserna och ger de anställda friskiskurser och gratisvaccinationer, vi kompetensutvecklar och yogar som aldrig förr, men folk blir bara sjukare och sjukare. Läs tidningarna, så får ni se.
Maningen kom från Marie Hallander-Larsson, personaldirektör för ett skoföretag.

Röstar med fötterna
Enligt henne är folk är inte anställda på samma sätt längre.
Numera möter man individer, unga personer, på arbetsplatserna som tar ställning. Fungerar det inte på jobbet så säger de upp sig.
Vill man förändring så måste man börja med mellanmänskliga faktorer som respekt, samverkan, möjligheten att påverka (”värt tio gånger mer än gympakortet”), få erkänsla och bli belönad. En genom åren återkommande bred undersökning visar att just de faktorerna sätter människorna främst på sina arbetsplatser.
– Och fungerar inte de så hjälper det inte hur mycket man än satsar på information, helhetssyn, mål, personlig utveckling och genomförande. KARIN LINDELL

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.