Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mecom säljer distribution i Sverige – behöver kapital

Publicerad: 19 Februari 2008, 09:00

Mecoms norska bolag, Edda Media, har idag sålt Direct Marketings aktiviteter i Sverige och Norge. Danska Intermail tar över Direct Marketings verksamhet i Sverige, medan Posten Norge övertar aktiviteterna i Norge. Det är Mecoms behov av kapital som ligger bakom försäljningen.


Affären inbringar inga stora pengar till Mecom; det rör sig 4,8 miljoner pund (ca 60 miljoner svenska kronor). Men Direct Marketings verksamhet i både Sverige och Norge har varit förlustbringande. I fjol gav aktiviteterna en omsättning på 50 miljoner svenska kronor, men underskottet uppgick totalt till 16 miljoner kronor.

Med sjunkande aktiekurs, stigande räntor och svag likviditet har Mecom idag behov av allt kapital det kan få. I ett meddelande säger också Edda Media att intäkterna från försäljningen ska användas till att arbeta med Mecoms kapitalbehov.

Mecom-aktien  har på senare tid fått mycket stryk på Londonbörsen. Den 9 januari sjönk kursen på en dag med 30 procent. Idag noteras aktien för 25,25 pence; för ett halvår sedan låg den på 97.

Eftersom Mecom har finansierat stora delar av sina tidningsuppköp i Europa med lånade medel, är bolaget känsligt för stora svängningar på aktiemarknaden.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.