Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mecom: Berlingske kommer inte att bjuda på TV2

Publicerad: 25 Januari 2007, 13:09

Den danska Berlingske-koncernen vill inte bjuda på danska TV2, när det en gång läggs ut till försäljning. Det är Berlingskes nye ägare, brittiska Mecom, som beslutat det. Berlingske ingick tidigare ett samarbete med Bonnier om att gemensamt bjuda på den statiga kanalen. Bonnier är fortfarande intresserad av att se närmare på TV2, när det blir till salu.


Försäljningen av TV2 skulle för länge sedan ha kommit igång. Men en rad rättsliga frågor inom EU-systemet har försenat processen. Kulturminister Brian Mikkelsen sa nyligen att processen snart startar, men preciserade sig inte mer än så.

Det blir i så fall utan Berlingske-koncernens medverkan. David Montgomery, toppchefen i Mecom, säger nämligen i en intervju för nättidningen business.dk idag, att han inte är intresserad av att expandera på tv-området.

– Jag tror inte att vi är i position att köpa en stor tv-station på någon av våra marknader. Mecom äger visserligen ett antal små lokala radio- och tv-stationer i bland annat Norge. Men vi har meddelat våra aktieägare att vi önskar fortsätta att expandera inom tidningar. Vår affärsmodell handlar om att bygga upp en stor europeisk tidningskoncern med väsentliga online-aktiviteter. Vi är inte på jakt efter stora tv-verksamheter, säger David Montgomery.

För Berlingske-koncernen betyder detta en tydlig omläggning av strategin. Nu lämnar man i Danmark hela fältet öppet för JP/Politiken att bjuda på TV2. Men en rad utländska mediabolag har också visat intresse för TV2, bland andra Bonniers. I fjol beslöt Bonniers och Berlingske om att gemensamt lägga ett bud på TV2.

Men vad händer nu när Berlingske är borta från TV2? Ska Bonnier bjuda på TV2 ensamt eller vill man ingå samarbete med en ny partner?

– Det kan jag inte säga något om nu, säger informationsdirektör Erik Månsson hos Bonnier till Medievärlden. Vi kan först ta ställning till frågan när TV2 läggs ut till försäljning. Jag vill inte kommentera detta att Berlingske nu inte längre är med i bilden. Rent generellt vill jag säga att Bonnier är intresserad av att se på alla mediaverksamheter som är till försäljning i vår geografiska närhet.

Medieanalytiker Henrik Schultz i Danske Equities ser positivt på Mecoms beslut i TV2-frågan; han menar att Berlingske inte har några synergieffekter att hämta genom ett köp av TV2.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.