Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mattsson om planerna på sammanslagning

Publicerad: 19 Oktober 2012, 10:52

Om nya samarbeten, inom eller utom koncernen, kan gynna Expressen är vi förstås positiva, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

ExpressenBonnier

Att det finns tankar på ett närmare samarbete mellan Bonniers fyra dagstidningar är inget Expressens chefredaktör Thomas Mattsson förnekar. Men han konstaterar också att det är stora skillnader mellan morgon- kvälls- och affärstidningar.

Hur långt har planerna kommit?

Jag kommenterar inte påståenden om vilka utredningar som Bonnier AB eventuellt har beslutat om. Men det är ingen nyhet att de olika företagen, som alltid, diskuterar olika eventuella samarbeten Expressen har ju de senaste åren haft flera satsningar ihop med bland andra TV4, DN, Dagens Industri och Bonnier Tidskrifter.

Vad är slutmålet?

Jag kan bara svara för Expressen och vårt mål är alltid detsamma: bra journalistik och bra lönsamhet. Vi når redan över 1,6 miljoner människor per dag och Expressen har varit stabilt lönsam varje år sedan 2003. Vi är just nu mitt i en process med flera digitala satsningar. Om nya samarbeten, inom eller utom koncernen, kan gynna Expressen är vi förstås positiva men vi kommer inte äventyra vare sig den goda affären eller möjligheterna till att göra en bra kvällstidning.

Hur ställer du dig?

Även om Bonniers fyra olika dagstidningar förstås har rätt olika förutsättningar, vi verkar ju i helt olika kategorier, är det alltid bra att prata med varandra. Expressen har tjänat cirka en miljard kronor det senaste decenniet och vi tänker fortsätta vara lönsamma, och kan vi samarbeta om något som inte är varumärkeskritiskt är det förstås bra.

Men: alla är naturligtvis medvetna om skillnaderna mellan morgon-, affärs- och kvällstidningskategorierna och jag håller med Sydsvenskans vd, Lars Dahmen, som ju tidigare i dag sa till Medievärlden att det exempelvis handlar om att ”samordna inköp”. Dahmen avfärdade spekulationerna om en ”superredaktion” som ”naivt”, och även om det finns olika modeller för att organisera redaktionellt arbete är också jag väl medveten om att våra olika titlar har helt olika förutsättningar.

Herlitz uppdrag: Slå ihop Bonniers dagstidningar

Ämnen i artikeln:

ExpressenBonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.