Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mattsson om fortsättningen för Geo

Publicerad: 19 Augusti 2015, 07:19

I somras lanserade Expressen en ambitiös utrikessatsning, Geo. Chefredaktör Thomas Mattsson berättar för Medievärlden om projektet som kommer att bli mer än en sajt.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

I en medietid som anklagas för snuttifiering och undermålig utrikesbevakning gör Expressen tvärtom och satsar på djupare granskningar av omvärlden.

Under kategorier som Krig & konflikt och Världsekonomi får läsare av Expressen Geo veta varför islamistgruppen Boko Haram inte står på lokalbefolkningens sida och hur den lukrativa kidnappningsindustrin i Caracas växt fram.

Tidningens chefredaktör Thomas Mattsson befinner sig också på resande fot, dock på säkrare breddgrader. Han tog sig tid att svara på Medievärldens frågor via e-post:

Är Geo en långsiktig satsning? Hur ser ni att den kan utvecklas framöver i form av en eventuell bilaga och dylikt?

– Ja, den här tidningen har ju en lång historia att värna utrikesjournalistik, konstaterar Mattsson.

– Brita Håkanson, Dieter Winter, Svante Löfgren, Arne Thorén, Ulf Nilson, Janne Lindström, Peter Kadhammar, Torbjörn Andersson, Paul Hansen, Jens Assur… det saknas ju inte förebilder. Och med namn som Terese Cristiansson, Magda Gad, Christoffer Hjalmarson, Kassem Hamadé, Mats Larsson med flera i dag tror vi att en fortsatt bred bevakning är extra viktig nu när kvällstidningssajterna blir huvudnyhetskälla och börjar ersätta morgontidningarna som nyhetsförmedlare.

– Geo är sajt och huvudtidning idag, men det kommer mera. Expressen TV planerar förstås också för Geo.

Är Geo ett svar på Blank Spot Project? Har ni tagit till er av kritiken som riktats mot mediernas bristande utrikesbevakning?

– Nej, jag gillar Blank Spot Project men jag har inte uppfattat att kritiken om utlandsbevakning har avsett just Expressen. Det är väl bara vi, alla andra tidningar inkluderade, som har en så omfattade utlandsjournalistik idag? Vi publicerar hela tiden flera sidor långa reportage, men vi har förstås ännu större ambitioner.

Vad tycker Expressens utrikesmedarbetare själva om Geo?

– Det finns ju en tradition att försvara här, så jag har bara hört positivt. Det är ju heller ingen slump att vi profilerade oss inom undersökande journalistik, Geo och denna vecka också Dina Pengar. Om Expressen ska fortsätta vinna marknadsandelar mot Aftonbladet måste vi utveckla oss, och en rimlig gissning är väl att kvällspressen kommer konkurrera också om ämnesområden som tidigare tillhört andra mediegenrer.

Kan du säga något om trafiken? Finns det någon lönsamhet i detta eller är det mer av ett prestigeprojekt?

– Trafiken utvecklas väl, och alla våra satsningar ska bidra till större publik och ökade intäkter. Men den klassiska kvällstidningen är ett helhetskoncept, olika innehållsmoment ska inte utvärderas och prioriteras efter lönsamhet – då har man snabbt utarmat både redaktörskap och helhetsperspektiv. Expressen ska tjäna pengar, men nyckeltal är ett lika stort hot som utländska IT-jättar, förändrade medievanor och skickliga konkurrenter, konstaterar Thomas Mattsson.

Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.