Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mattsson om ettan som får SD-politiker att se rött

Publicerad: 26 Maj 2014, 09:30

Dagens förstasida på Expressen sågas vid fotknölarna av SD-politiker. Här berättar tidningens chefredaktör Thomas Mattsson hur den skapades.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSverigedemokraterna

Få som sett den kan låta bli att reagera. Expressens etta i dag är ett tydligt ställningstagande förmedlat med stil och finess. Men också ett lagarbete, säger chefredaktör Thomas Mattsson:

Ettan diskuterades fram på mitt rum i diskussioner med bland andra politikchefen Lina Modin, redaktionschefen Magnus Alselind, layoutchefen Göran Forsberg samt editionscheferna Marcus Wallén och Johan Eriksson och säkert några till. Det är en process, man bollar förslag, skissar på en whiteboard, testloggar alternativ och håller på så. Många är involverade och i natt var det exempelvis Alexandra Forslund, som var editionschef på sajten, som rätt sent kom med ett inspel som var viktigt.

Processen bakom är svår att förklara konstaterar Thomas Mattsson:

Det är ju en blandning av nyhetsvärdering och intellektuell kreativitet och ytterst bara en fråga om subjektivt redaktörskap.

Ett antal SD-politiker har reagerat kraftigt på förstasidan och menar nu att det inte är någon ide att Expressens journalister ringer dem för att få en intervju. Vilket Thomas Mattsson har svårt att förstå:

Det kan väl knappast komma som någon större överraskning att en tidning som i sin publicistiska idé lovar att bekämpa främlingsfientlighet och fördomar markerar mot utvecklingen i Europa på sin förstasida? Men, och det är väl egentligen lika relevant för SD, det finns inget i vår nyhetsjournalistik som SD kan klaga på och vi har intervjuat SD-politiker gång på gång under den här valrörelsen.

Att hitta den här typen av kreativa lösningar handlar om journalistikens kärnkompetens, storytelling och är lika viktig som någonsin förr. Både i print och i  digitala kanaler menar Thomas Mattsson och pekar på att det inte är första gången som Expressen är i framkant med det:

En gång i tiden lät Leif Ohlsson och Bosse Andersson (nu chefredaktör på DD) göra två förstasidor om Carolas seger i Eurovisionsschlagern och Tre kronors VM-guld, och det var enormt nydanande då. Ungefär som Bengt Bengtzons vita sportsidor om svenska framgångar i vinter-OS eller när Daniel Blom gjorde hela förstasidan som en begravningsannons när kommunismen dog.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.