Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mattsson om att Expressen portats från SD:s valvaka

Publicerad: 14 September 2014, 15:36

Expressens får inte följa SD:s valvaka på plats. Den som skulle bevaka valvakan var David Baas som senaste veckan grävt fram flera skandaler kopplade till partiet. Att skicka just honom är inte provokativt menar chefredaktör Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressenSverigedemokraterna

På söndagseftermiddagen drog Sverigedemokraterna in Expressens ackreditering till partiets valvaka. Den formella anledningen är enligt vad SD:s presschef Martin Kinnunen säger till Expressen att tidningen samarbetat med Researchgruppen för att för att gräva fram vilka politiker som stått inlägg på olika hatsajter.

Den reporter som skulle följa SD under valnatten var David Baas som är en av de reportrar som både grävt fram inläggen och konfronterat SD-politikerna. Att det är just han som skickades dit ska inte ses som en provokation menar Thomas Mattsson:

David Baas är ju en ämnesreporter som fått ”Guldspaden” för sin SD-granskning och som precis har släppt en bok om just SD. Han bevakar SD ungefär som andra specialreportrar fokuserar på sina kompetensområden.

Jag tycker att SD:s agerande, att porta en nyhetstidning från en valvaka, är anmärkningsvärt och avslöjande: den röjer en bunkermentalitet i SD:s inre krets och bevisar att SD-topparna struntar i vad andra tycker, att all annan riksmedia tar avstånd från SD:s agerande, och i själva verket handlar portningen bara om att SD vill flirta med alla sympatisörer som är besvikna på att SD tvingats acceptera Expressens nyheter senaste veckan och be om ursäkt för alla rasistiska övertramp.

När Sverigedemokraternas agerande blev känt fick Expressen besked från ett flertal medieföretag att det var fritt fram att använda deras material från SD:s valvaka.

Jag är tacksam för att så många medier så snabbt tog ställning för pressfriheten här. Peter Wolodarski på DN och Jan Helin på Aftonbladet var snabba att erbjuda oss sitt material, och sedan följde nästan omedelbart TV4, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, Sveriges Television

Thomas Mattsson kommenterar det också på sin blogg.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.