Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mats Svegfors: Mina beräkningar går att granska

Tar man bort kvalitetsinnehållet i en tidning så minskar både kvantitet och kvalitet, skriver Mats Svegfors i ett svar till både Ingela Wadbring och Lena K Samuelsson.

Publicerad: 13 Februari 2013, 13:31


Ämnen i artikeln:

Mats Svegfors

Jag har ett mycket begränsat intresse av att ge mig in i polemik med SvD:s nuvarande ledning i anledning av den artikel som jag hade på DN-debatt i söndag. Min ambition var att redovisa vad som har hänt med textutrymmet i tidningarna. Jag satte in detta i ett publicistiskt, ekonomiskt och samhälleligt sammanhang så långt detta nu är möjligt inom ramen för 7 000 tecken. Mina beräkningar går att granska. Mina resonemang är tämligen transparenta. Om och hur detta hänger samman med kvaliteten på den tidning som jag lämnade år 2000 är onekligen en annan fråga och inte alldeles lättutrett.

Men eftersom frågan har väckts och den sannerligen inte bara rör mig och vad jag gjorde: Jag var stolt över den tidning jag hade det yttersta publicistiska ansvaret för. En hel del av medarbetarna är kvar, bland annat de två nyutnämnda redaktionscheferna Ann Axelsson och Ola Billger. Rätt många medarbetare har av olika skäl lämnat tidningen, bland dem Richard Swartz, Rolf Gustafsson, Mats Hallgren, MarieLouise Samuelsson, Ylva Nilsson, Anders Björnsson, Riber Hansson, Johan Hakelius, Tomas Gür, Tom Hansson, Svante Fregert, Sigfrid Leijonhufvud, Elisabeth Sandlund, Fredrik Braconier, Lars-Georg Bergkvist, Marie Söderqvist, Susanna Popova, Håkan Hagwall, Peter Luthersson och en mycket stor grupp av de kulturskribenter som Lars Lönnroth och Peter Luthersson hade knutit till kulturavdelningen.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Med detta är ett antal namn nämnda men många andra lika tongivande före detta medarbetare onämnda. De flesta lämnade tidningen i anledning av att den publicistiska inriktningen förändrades. Andra har lämnat av andra skäl. En av de främsta och mest namnkunniga, Cordelia Edvardson, dog i höstas. Om man som Lena K Samuelsson säger att Svenska Dagbladet aldrig har varit i sämre skick än när dessa medarbetare fanns med så menar hon säkert det. Men alldeles uppenbart skiljer vi oss då i allra högsta grad åt i synen på kvalitet i journalistik.

Samtidigt ska sägas att jag naturligtvis var medveten om att jag riskerade att kliva på en och annan öm SvD-tå när jag skrev i DN. Däremot blir jag uppriktigt förvånad över Ingela Wadbrings flankattack. Visst har hon precis redovisat en liknande genomgång som den jag redovisade i DN i söndags. Hon har gjort en jämförelse mellan andra tidningar. Hennes slutsats är en annan. Men likväl? Varför personangreppen och varför tonläget?

Det kan vara roligt med polemik. Men jag har lagt ned rätt mycket tid och möda på att försöka ta reda på och förstå vad som händer i den gradvisa förskjutningen av tidningarnas innehåll. Jag vill inte låta det försvinna i en debatt som består mera av underhållningsvåld än av allvarlig reflektion.

Ingela Wadbrings huvudtes, framförallt i hennes lite mer nedtonade DN-replik, är att kvalitet och kvantitet är två olika saker. Det ena ska inte förblandas med det andra. Ingela Wadbring har möjligen rätt i en mycket teoretisk mening, men egentligen inte ens där. Mycket enkelt uttryckt: tar man bort en betydande andel av kvalitetsinnehållet i en tidning så minskar både kvantitet och kvalitet. Varför försöker en seriös medieforskare resonera bort det? Uppriktigt sagt begriper jag varken vad Ingela Wadbring vill ha sagt i sina intervjusvar hos Medievärlden eller varför hon höjer rösten som om också hon har hamnat med en tå under min mycket försiktigt nedsatta fot.

Mats Svegfors

Axel Andén

Ämnen i artikeln:

Mats Svegfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.