Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mats Svegfors: Facebook är som en jordbävning

Publicerad: 24 Mars 2010, 10:11

Vi måste bli bättre på att förhålla oss till de sociala medierna, anser Mats Svegfors, vd för Sveriges Radio. Vid en paneldebatt i dag handlade det mycket om de utmaningar som medieföretagen står inför.


Ämnen i artikeln:

Mats SvegforsAnna SernerPublic service

I dag har 3,5 miljoner svenskar en profil på Facebook.

Martin Jönsson, redaktionschef på Svenska Dagbladet, poängterade vikten av att välkomna den kraft som finns i läsarnas/lyssnarnas engagemang.

Jag tror på en framåtlutad hållning, Alla medieföretag måste ändra sin strategi för att kunna bli mer relevanta och mer tillgängliga för sin publik.

Carl-Johan Bonnier, styrelseordförande i Bonnier AB, lyfte fram upplevelser istället för teknik och nämnde den läsplatta som Bonnier nu utvecklar som ett exempel:

Genom att förbättra läsupplevelsen med hjälp av den höjer vi också värdet på journalistiken.

Han tyckte också att det var dags att sluta tro att det inte går att ta betalt för innehåll.

Se bara på vad som händer i omvärlden. Financial Times har 121 000 användare som betalar 4 pund i veckan. Jag är övertygad om att det finns en vilja att betala för innehåll också i Sverige.

En del av debatten handlade också om public service-företagens strategier på webben. I dagens DN ifrågasätter TU:s vd Anna Serner att Sveriges Radio   och de andra public service-företagen satsar allt mer på webben. Hon oroas bland annat över att public service med statliga pengar ska konkurrera på och påverka marknaden.

Martin Jönsson är av en annan åsikt:

Det är alldeles utmärkt att SVT och SR är bra på webben. Det har varit strategiskt begåvat att göra det till en central del av public service.

Anna Serner efterlyser en liknande ordning som i Storbritannien där det finns en tillsynsmyndighet, Ofcom, som granskar nya public service-sajter ur konkurrenshänseende.

Carl-Johan Bonnier skickade med en önskan till public service-cheferna:

Satsa mer på kärnan, på den svenska produktionen och våga välja bort sponsring.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.