Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Massor av åsikter i Sydsvenskans kampanj

Publicerad: 17 November 2008, 20:43

Sydsvenskan berättar om sin roll som åsiktstorg med kampanjen Plats för debatt. Bland annat har man klistrat mellan 30 och 50 stortavlor fulla med klisterlappar med allsköns åsikter och budskap. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

UtomhusSydsvenskan

Plats för debatt-kampanjen drogs igång förra veckan. Tidningen har köpt utomhusytor från JCDecaux och Clear Channel i Malmö-Lund och kringkommuner.

På de flesta tavlor, omkring 200, finns förtryckta affischer med ett virrvarr av klisterlappar. På upp emot 50 har kampanjfolket klistrat åsiktslapparna.

Åsikterna kommer från Sydsvenskans olika debattfora, från pappret och nätet.

Kampanjen körs också i papperstidningen, men inte på nätet, även om man gärna gjort det, enligt Peter Mayerhofer, Sydsvenskans varumärkeschef.

Vad har ni fått för respons?

– Internt mycket positivt. Redaktionen uppskattar en kampanj nära produkten.
– Det lilla vi hört utifrån är att man tycker det är bra.

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström beskriver det som att kampanjen speglar tidningens roll,”vi gör en demokratisk skillnad”. Och funktionen som åsiktsarena kommer att förstärkas i framtiden med ökad interaktivitet.

– Efterhand som tidningen blir mindre av predikstol, säger Daniel Sandström.

Kampanjen har en budget på mellan 700 000 och 800 000.

Vem är mamma eller pappa till Plats för debatt?

– Vi diskuterade med byrån (The Fan Club) om vad som är typiskt för Sydsvenskan, säger Peter Mayerhofer.
– Tidningen har funnits i 160 år. Den har varit platsen för debatt i alla år, det är något som andra saknar.

Kampanjen är inte en enskild satsning. Varumärkesarbetet följer en strategi. Ett av de kommande stegen är en omgörning av papperstidningen, klar för premiär i början av mars.

På redaktionen finns nu ett reklamråd, som ger bättre kontakt med marknad och sälj, ett redskap i att kanalisera synpunkter och kritik och göra den konstruktiv.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=18}

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

UtomhusSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.