Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mars dålig månad för dagspressen

Publicerad: 15 April 2008, 07:32

Dagspressen tappade i annonsvolym som förmedlats av mediebyråerna i mars. Mest förlorade kvällspress (11 procent).


Räknat på kvartalsbasis går det dock fortsatt bra för en dagspresskategori, tidningarna utanför storstäderna, även om det blev ett minus på 6 procent i mars. Under det första kvartalet har medieinvesteringarna i landsortspressen ökat med 7,5 procent, visar statistik från Sveriges Mediebyråer.

Största ökningstalen visar internet med 19,8 procent. Ökningen är dock inte lika stor som i fjol. I dag är Internet den tredje största mediekategorin när det gäller omsättningen för medlemmarna i Sveriges Mediebyråer. Nätet har för flera kunder blivit ett huvudmedium.

Kvällspressen fortsätter sin negativa trend, men kommande arrangemang som fotbolls-EM och OS väntas förbättra siffrorna.

Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, skriver i ett pressmeddelande att dagspressens negativa siffror för mars kan bero på fördröjda planeringsprocesser i början av året.

Reklaminvesteringar första kvartalet:

Internet +19,8 procent
Radio + 11,8
Fackpress + 11,2
Dagspress landsort +7,5
TV +7,4
Veckopress/magasin -2
Utomhus/trafik -2
Kvällspress -4,4
Bio -21,3

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.