Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Marknadschefen inopererad i hjärnan

Publicerad: 11 Februari 2008, 08:39

Ett inopererat chip som mäter hur hjänaktiviteten förändras vid mediekonsumtion låter som science fiction. Men nu har mätföretaget Nielsen köpt in sig i företaget Neurofocus som erbjuder en sådan tjänst.


Nielsen, som är ett av de stora internationella mätföretagen, har investerat i företaget Neurofocus som säger sig kunna ”ta in data på millisekund-nivå och analysera både uppmärksamhet och vad tittaren kommer ihåg efteråt.”, skriver Vassa Eggen Måndag Morgon.

Företaget ska inledningsvis erbjuda sina tjänster till tv, film och förpackningsföretag.

Men, som Måndag Morgon konstaterar: ”Vem vill ha en marknadschef inopererad i hjärnan?”
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.