Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Männen leder medieföretagen

Publicerad: 27 Februari 2018, 05:45

På världens 100 största internationella medieföretag är det män som sitter på toppositionerna. I en tredjedel av företagen saknas kvinnor helt i den högsta ledningen. Och Norden är inget undantag, visar en studie av Nordicom.


Ämnen i artikeln:

SchibstedNordicom

Männen dominerar de höga positionerna på världens största medieföretag. I genomsnitt består 80 procent av de undersökta medieföretagens styrelser av män. Kvinnor har endast 17 procent av de ledande befattningarna. Och av de hundra medieföretag som ingår i undersökningen är det bara sex stycken som har en kvinnlig vd. Det visar studien, som gjorts av Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning (Nordicom) vid Göteborgs universitet.

Och jämställdheten i den nordiska mediebranschen ser ungefär likadan ut som i resten av världen.

”Det finns sex företag på listan med huvudkontor i Norden och de är Nordens största mediekoncerner. Tyvärr har inte mycket hänt på ledningsnivå sedan vi för fyra år sen studerade jämställdhet i olika mediebranscher i Norden”, säger Ulrika Facht vid Nordicom i ett pressmeddelande.

Bland de medieföretag som nämns finns Schibsted, ägare till bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet. I Schibsteds högsta ledning är fyra av fem män.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedNordicom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.