Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Många ord men inget konkret i Boströms förslag

Det som gäller i resten av världen, gäller även i Sundsvall. Sitt gärna och gnäll på läktaren men låt matchen gå vidare med de spelare som finns på plan. Det skriver NTM:s vice vd Sören Andersson i ett svar till Svenåke Boström.

Publicerad: 10 november 2011, 08:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Trots att jag tagit del av det material som Svenåke Boströms åberopar som sitt förslag till framtidsstrategi så kan jag konstatera att materialet innehåller mycket ord men inga verksamma eller konkreta förslag. Han konstaterar vad andra gör för fel – för säkerhets skull i efterhand.  Hans svar ger vid handa att han inte vill diskutera branschens problem och framtida utveckling han vill göra upp med den för honom så förhatliga koncernledningen som rubbat hans cirklar. Han utgår inte från vad som händer i omvärlden utan har som så många andra inom våra medieföretag ett introspektivt synsätt. Kort sammanfattat låt allt vara som det var.

Vi är uppenbarligen överens om att branschen har problem men jag är inte säker på att vi är överens om orsakerna till problemen eller den framtida strategin för de lokala mediehusen.

Fram till början av nittiotalet arbetade lokala dagstidningar på en monopol- eller oligopolmarknad. Konkurrensen var obetydlig på såväl upplage- som annonsmarknaden. Företagen levde väl bakom tekniska och ekonomiska etableringshinder (tryckpressar, distribution, förbud mot etermediareklam). Avlägsnandet av förbudet mot etermediareklam och de digitala mediernas framväxt har skärpt konkurrenssituationen. Idag lever våra medieföretag i hård konkurrens på såväl läsar- som annonsmarknad. Vi kan konstatera att våra företag lever under samma ekonomiska lagar som resten av näringslivet.

Konsolideringen av branschen och kravet på ökad produktivitet startade när etableringshindren försvann. Under 1990-talet och början av 2000-talet berördes grafikerna och tjänstemännen. Nu och i framtiden kommer alla inom våra företag att beröras.

Förändringstakten kommer att öka teknikutveckling och ökad konkurrens kommer att vara de stora drivkrafterna. Nu och i framtiden måste vi fortsätta att reducera kostnader för att skapa kapacitet för produktutveckling och tillväxt. Vi kommer att arbeta på en konkurrensutsatt marknad som ständigt förändras – där det ställs krav på ökad produktivitet och där kartan hela tiden ritas om.

För att klara detta krävs stora resurser i form av kompetens, teknik och ekonomiska muskler. Branschkonsolidering och centralisering av stödfunktioner är landsortspressens väg för att skapa denna plattform.

Det är inget unikt för Sverige. Vi kan se det i Norden och vi kan se att det sker eller har skett i resten av världen. Att det dröjt så länge i Sverige beror på att vi tidigare levt i en skyddad verkstad. Och, Svenåke Boström, det som gäller i resten av världen, gäller även i Sundsvall. Även om det bara är de gamla tankarna om strukturförändring och konsolidering.

Svenåke Boström ställer några konkreta frågor till mig om utvecklingen i Mittmedia.

Jag har inte tagit del av förvärvsanalyser och övrig dokumentation men jag har ändå några synpunkter på hans resonemang. P/E tal är bara en parameter vid ett företagsförvärv. Jag har själv varit med om att köpa företag med astronomiska P/E tal som har visat sig vara lysande affärer. Jag är säker på att Mittmedias styrelse och ledning gjorde en mer avancerad analys av förvärvet. Dalarnas Tidningar passar in i Mittmedias koncernstruktur och över tid kan stora synergier tas fram. I de årsrapporter jag har kunnat ta del av så är kassaflödena fortfarande goda inom koncernen. Min bedömning är att Mittmedias finansiella risk inte ligger i förvärvet av Dalarnas Tidningar utan i andra innehav och framförallt att resultatnivån i rörelsen är otillräcklig inom delar av koncernen. Vad jag förstår så är det precis detta som koncernledningen försöker åtgärda med sitt förändringsarbete. Sanningen är väl den att kraven på resultat har varit för låga tidigare och att resultatkravet nu fastställs till en mer anpassad nivå.

Som jag inledningsvis konstaterade så har Svenåke Boström inga lösningar på problemen i vår bransch. Den nya konkurrensutsatta värld vi nu lever i kräver öppna sinnen och att vi tar del av vad vår publik och vad våra annonskunder önskar. Att vi tar del i vad som händer i omvärlden och att vi agerar för förändring av våra medieföretag.

På Idrottsparken i Norrköping finns myten om gubbhyllan. Där sitter gamla IFK-spelare och har åsikter om hur dagens fotboll ska spelas. Sant eller osant, men som tur är, har det ingen betydelse för aktiviteten på planen. Idag räcker det inte med att sitta på läktaren och kommentera (i bloggar eller inlägg) om man vill vinna matchen eller serien. För de som spelar gäller mindre snack och större arbetsinsats. Vad jag förstår så har Svenåke Boström erhållit en pensionslösning av Mittmedia när han slutade på Sundsvalls Tidning, så han är inte på plan i den pågående matchen.

Efter att ha tagit del av Svenåke Boströms nya inlägg så måste jag uppdatera min åsikt om Svenåke Boströms. Han inte bara är ohederlig i sin agitation, han är dessutom illojal mot sitt gamla företag och dess medarbetare. Sitt gärna och gnäll på läktaren men låt matchen gå vidare med de spelare som finns på plan. Det är de som påverkar slutresultatet.

Sören Andersson, vVD NTM

mvredaktion

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.