Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Män styr danska medier

Publicerad: 15 Maj 2008, 06:06

I Danmark är det få kvinnor som har chefsbefattningar på nyhetsmedierna. En fjärdedel av nyhetsmedierna har inga kvinnor alls i de tre översta chefsskikten. Det visar en undersökning som det danska journalistförbundet har gjort tillsammans med nätverket K2.


Undersökningen omfattar 42 danska nyhetsmedier med totalt 4 315 redaktionellt anställda. Den visar att endast var femte chefredaktör är kvinna. Bland redaktionscheferna finner man 24 procent kvinnor, medan motsvarande siffra för verkställande direktörer är 14.

Bristen på kvinnor i chefsbefattningar kan inte förklaras med bristande rekryteringsgrundlag. I de mellanchefsbefattningar, där de högre cheferna ofta hämtas, utgör kvinnorna 29 procent. Bland de ‘meniga’ medarbetarna är andelen kvinnor 35 procent.

– Det är pinsamt att vi har en så liten andel kvinnliga chefer på nyhetsmedierna, säger Jenny Böving Nielsen från styrgruppen K2 – ett nätverk som bl a arbetar för att få in fler kvinnor i chefsbefattningar på danska medier.

– Ledningen på tidningar, radio och tv-stationer har ett ansvar för att stödja och uetveckla de kvinnliga journalister, som gärna vill bli chefer. Det förvånar mig att så många medier har en ledning, som bara består av män. Flera undersökningar pekar på att det är mer innovation i verksamheter med mångfald i toppen, säger Jenny Böving Nielsen.

Av undersökningen framgår det att det är skillnad mellan Köpenhamn och landsorten. På de Köpenhamns-baserade nyhetsmedierna är 30 procent av chefredaktörerna kvinnor. I landsorten är det bara 12 procent på denna befattning.

På tio nyhetsmedier finns det överhuvudtaget inga kvinnor i de tre högsta chefsskikten. Det gäller bl a Dagbladet Börsen och Ritzaus Bureau. På Danmarks Radio är förhållandena dock bättre vad gäller könsfördelningen bland cheferna. Där är 35 procent mellanchefer kvinnor, 34 procent redaktionschefer och 47 procent chefredaktörer.

– Att det i så utpräglad grad är män som sitter på de översta redaktionella och personalmässiga besluten i nyhetsmedierna är ett problem för branschen, säger Fred Jacobsen, som är vice ordförande i danska journalistförbundet, i ett pressmeddelande. Medierna har behov av mer jämn könsfördelning för att få den balans, som är så vigtig i bevakningen av samhällets viktigaste ämnen.

Den generella könsfördelningen bland danska journalistförbundets medlemmar är 41 procent kvinnor och 59 procent män. På förbundet överväger man nu om det ska upprättas fler kurser i ledarutbildning för kvinnor, som önskar bli chefer.

Medievärlden granskade könsfördelningen i den svenska mediebranschen i aprilnumret.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.