Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mälardalspaketet ökar starkt – och bara på papper

Publicerad: 13 Maj 2008, 07:21

Mälardalspaketet fortsätter att växa betydligt snabbare än marknaden i stort, och är på väg mot 100-miljonersmålet - trots att man än så länge inte erbjuder nätannonsering. Försäljningschefen Andreas Löwgren räknar med att marknadsandelarna framför allt tas från direktreklamen.


Mälardalspaketet, med Dagens Nyheter, Upsala Nya Tidning, VLT, Nerikes Allehanda och Eskilstuna-Kuriren hade sitt genombrott 2007. Då fördubblades omsättningen första tertialet.

I år fortsätter ökningen, nu med 20 procent. Vad det motsvarar i reda pengar redovisar inte Andreas Löwgren, men ser för sig att paketet ska nå 100 miljonersstrecket snart.

När, är det i år?

– Jag kan inte säga det.

Hela ökningen handlar om pappersannonser. Och kommer alla de fem tidningarna till del.

– Paketet är flexibelt, men alla tidningarna har tvåsiffriga procentökningar, säger Andreas Löwgren.

Mälarpaketet ser direktreklam och tv med sina regionala satsningar som sina huvudkonkurrenter. Det är framför allt från direktreklamen man tar marknadsandelar.
– Vi har en fördel i att vi når ut i en homogen region.

Mälardalspaketet erbjuder inte när annonsering. ”Vi är otroligt sena” säger Andreas Löwgren, men nu har man avtal med leverantör om bokningssystem.

– Vi räknar med att 10, 15 procent av omsättningen 2009 kommer från nätet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.