Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mål, mångfald och mod

Publicerad: 12 Juni 2003, 06:49

När jag lyssnade på Göran Persson på Folkrörelsernas mediedagar för tre veckor sedan slogs jag av hans bokstavsburna trioler.


En skrev jag ner i blocket. Den handlade om resultatet av för mycket osorterad information och formulerades i tre ord: förytligande, förflackning, flykt.
Hur gör statsministern? Han höll inget skrivet tal. Kommer alliterationerna flygande i det ögonblick han behöver dem eller är de frukter av medveten odling? En liten stunds träning med huvudet på kudden innan sömnen infinner sig? Tre ord på a, tre ord på b, tre ord på d?
Jag tog fasta på tretalet när jag förberedde mig för en debatt på Publicistklubben i Stockholm i måndags. Ämnet var medieföretagens rekrytering av chefer. De utmejslade ledorden blev mål, mångfald och mod.

Mål – Det är slående att samma gäng kandidater föreslås gång på gång. Oberoende av vilket företag det gäller och detta företags läge. Dessa kandidater är frälsare som ska klara allt. Fenomenet tyder på att man är för snabb med att komma fram till namn på kandidaterna och ägnar för lite tankemöda åt vad organisationen behöver på olika nivåer; var den befinner sig och vart den ska. Vilket är målet? Först när man vet detta vet man vilka egenskaper som krävs.

Mångfald – De som föreslås är ofta män i medelåldern med redaktionell bakgrund och med kunskap om pengarnas betydelse. Medieutvecklingen och konkurrensen är sådan i dag att den publicistiskt ansvarige också deltar i affärsutvecklingen. Det finns i dag ett större sug efter en Thorbjörn Larsson än en Olof Lagercrantz. Detta kan en styrelse beakta i ledningens sammansättning om den vill betona ordets betydelse.
Könsfördelningen visar också att urvalet kan vara bredare. Inom dagspressen är 85-90 procent av chefredaktörerna och 96-97 procent av vd:arna män. En svag förbättring kan skönjas.
Snedvridningen är dock inte unik för medierna. I SNS ekonomiråds rapport från tidigare i vår kan man läsa om effekten av manliga styrelser:
”Selektion baserad på likhet är en av de mest fundamentala processerna i mänsklig samvaro: tendensen till attraktion till likhet, igenkännandets attraktion”. Denna tendens ökar vid kris och vid stor osäkerhet.
Manliga styrelser väljer ofta manliga toppchefer. Man letar i lampans sken, det är lättare att hitta där, särskilt om lampan sitter i herrbastun.
Är det en slump att Bonnier Dagstidningar, med enbart män i styrelsen, har sju män och en kvinna i den översta redaktionella toppen på sina svenska tidningar?
Är det en slump att Sydostpress, med lika många kvinnor som män i styrelsen, har en man och två kvinnor i den redaktionella toppen på sina tre tidningar?
Inom public service finns en betydligt jämnare fördelning kvinnor/män i ledningarna. Det finns 25 lokala radiokanaler. 44 procent av kanalcheferna är kvinnor.

Mod – Det finns en rädsla för att presentera andra namn än de vanliga. Styrelser vet att journalister är kritiskt lagda och verbala. Detta kan medverka till att man inte vågar föreslå andra namn än de bombsäkra.
Men om styrelsen har gjort en analys, har ett mål, har letat utanför lampans sken och har andra kandidater än de gängse. Då krävs också förmåga och mod att genomföra det man vill. Motsatsen kunde studeras på Sveriges Radio.
Fast det finns exempel på mindre konforma rekryteringar. Dala-Demokraten har tillsatt Villy Bergström och Göran Greider. Ljusnan utnämnde nyligen Anders Eklund, ursprungligen teolog. TT har valt Ebba Lindsö och Dagens Nyheter Bengt Dennis.
Beroende av vad man kommer fram till när man analyserar SR:s läge och utveckling – det är det primära – kommer här några förslag med olika inriktning för olika behov: Anders Ahlberg, Ulrica Ambjörn, Per Andersson, Erika Bjerström, Mats Edman, Sven Irving, Thelma Kimsjö, Malte Lind, Anneli Rogeman, Peter Sommerstein, Jaël Waern och Ingrid Östlund. Håll till godo, Ove Joanson.
Med rejäla analyser, en förankrad och noggrann rekryteringsprocess och med omsorg om intern kompetensutveckling och chefsutbildning, mentorskap med mera – så kräver rekryteringen mål, mångfald och mod.
Eller fokus, flertal och fajt – som Göran Persson kunde ha sagt.
TORBJÖRN von KROGH

PS Mer om behovet av olika ledarstilar i olika situationer i olika företag finns att läsa i den öppenhjärtiga boken Mitt i steget (Ekerlids Förlag, 2001) med bidrag av Anders Ahlberg, Karin Alfredsson, Joachim Berner, Elisabeth Bäck, Gunnar Strömblad och Ewa Wirén samlade och kommenterade av Björn Jubner. DS
Torbjörn von Krogh

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.