Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Maj blev en mörk annonsmånad

Publicerad: 16 juni 2009, 04:11

Någon återhämtning blev det inte i maj enligt mediebyråbarometern. Tvärtom. Raset fortsatte. Nedgången blev 23 procent jämfört med maj 2008. Totalt har den delen av annonsmarknaden minskat med 1,1 miljarder kronor årets första fem månader.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Det medieslag som klarat sig bäst är tv vars nedgång i maj är 15 procent.

Betydligt sämre har det gått för kvällspressen som tappat 45 procent, landsortspressen 26 procent och storstadspressen 22 procent under maj.

Även mediebyråernas köp av reklam på nätet minskade i maj. Nedgången blev 21 procent, men samtidigt har man ökat sin andel av den förmedlade, från 12 till 13 procent.

– Det har visat sig att även de traditionellt starka månaderna, såsom april och maj jämfört med 2008, har varit de hittills svagaste, tillsammans med januari. Många annonsörer har det fortsatt tufft och kämpar för sin överlevnad och det märks i och med att det är betydligt färre och mindre investeringar än tidigare år, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Mediebyråbarometern sammanställer  varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen vilket motsvarar ungefär hälften av den totala annonsvolymen.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.