Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Magasinsannonserna kommer inte tillbaka – utan nytänkande

Publicerad: 29 Juli 2009, 03:23

Magasinen i USA har tappat annonser dramatiskt under krisen. Nu varnar experter: räkna inte med att få dem tillbaka, även om ni är bra på att dra läsare.


Statistik från Publishers Information Bureau visar att de amerikanska konsumentmagasinen tappat 25 procent av sina annonser mellan första halvåret 2008 och samma tid i år.

I en omfattande analys av marknaden i Advertising Age varnar medierådgivare branschen för att räkna med att pengarna från toppåret 2007 ska komma tillbaka. Även om man fortsatt når den publik man har så kommer inte automatiskt annonsörerna tillbaka.

Den ekonomiska nergången har bara förstärkt trenden: pappersmedier kommer att drabbas. Samma bild ger PricewaterhouseCoopers framtidsanalys 2009-2013 som presenterades i juni: dagstidningar, magasin och tv kommer att förlora annonsintäkter, om än marginellt varje år, medan nätet, mobilerna och videospel ökar starkt.

I Advertising Age säger Ellen Oppenheim, marknadschef på Magazine Publishers of America, att utöver traditionell annonsering, inklusive banners ökar intresset för events, sponsring och sociala medier, bland annat.

Man måste vara bra på att ta alla möjligheter i alla kanaler. På det sättet kan magasinen få glädje av sin mycket starka ställning bland läsarna.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.