Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Magasinet Efterlyst ny form av samarbete mellan Aftonbladet och Strix

Publicerad: 14 April 2009, 05:41

MTGs Strix och Aftonbladet ger från och med torsdag ut månadsmagasinet Efterlyst, som säljs för 15 kronor tillsammans med Aftonbladet. Publicistiskt-etiskt kommer magasinet att följa Aftonbladets linje vad det gäller namnpublicering och identitfiering.


Ämnen i artikeln:

Hasse AroAftonbladetEfterlyst

Kampnajannons för Efterlyst

Magasinet Efterlyst ska vara en förlängning av programmet i TV3. Efterlysts redaktion, med viss förstärkning från Strix i övrigt, kommer att stå för innehållet. Aftonbladet redigerar, sköter annonsförsäljningen, tryckningen och distributionen.

–    Vi har haft planer på det här länge, säger Hasse Aro, frontfigur i programmet och i magasinet.
–    Men det har stupat på allt det ”tråkiga” som vi inte kan, som redigering och distribution.

Tryckfrihetsrättsligt kommer Efterlyst att följa Aftonbladets linje – Jan Helin är ansvarig utgivare – inte Efterlysts, som följer brittisk lag eftersom TV3 sänds från Storbritannien.

Till exempel sänder TV3 övervakningsfilmer där brott begås. De kommer inte att användas i tidningen, enligt Hasse Aro.
–    Magasinet ska vara mer fördjupningar, mer personer och kartläggningar. Övervakningsbilder platsar inte där.

En avgörande skillnad är deadline, programmet är direktsänt och ändras momentant. Magasinet kommer att ha en pressläggning på två veckor.

Magasinet Efterlyst kommer att ha två redaktörer, en hos Strix, en hos Aftonbladet.

–    Det är ett nytt sätt att arbeta för oss, säger Marica Finnsjö, featurechef på Aftonbladet.
–    Jag tycker att vi har funnit en bra modell.

Vilken budget projektet har vill inte Hasse Aro eller Marica Finnsjö säga, inte heller vilken upplaga magasinet får. Men annonsförsäljningen ska gå ”över förväntan”, med tanke på att projektet hållits hemligt.

–    Våra projekt ska ge positiva resultat så fort det går, säger Marica Finnsjö. De kan bygga på högre eller lägre risk. Men jag bedömer inte det här som ett högriskprojekt.

Magasinet Efterlyst är ett gemensamt engagemang, men inte ett eget bolag. Hur kostnader och eventuell vinst fördelas vill inte Strix och Aftonbladet berätta om.

Är Bonniers och TV4:s ”Misstänkt” huvudkonkurrent?

–    Vi spelar på samma planhalva, säger Marica Finnsjö.
–    Men jag tycker att vi har ett starkare koncept.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.