Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lyckosam premiär för nya Folket

Publicerad: 2 Januari 2007, 09:50

I natt blev Folket landets första prenumererade dagstidning i halvberliner-format. Genom att flytta tryckningen från VLT:s tryckeri i Västerås till Eskilstuna-Kurirens tryckeri sparar Folket mellan tre och fyra miljoner kronor per år.


Det femåriga tryckeriavtalet med VLT löpte ut vid årsskiftet. För att skilja sig från koncernkollegan Eskilstuna-Kuriren, som trycker i berliner, har Folket valt ett mindre format. I natt trycktes cirka 10 000 exemplar av den nya tidningen.

– Det gick jättebra. Vi har en del finjusteringar att göra i layouten, men överlag ser det väldigt fint ut, säger chefredaktören Katrin Säfström som i dag deltar i ett telefonväkteri för att få veta vad läsarna tycker om förändringen.

Dummyarbetet har gjorts av nattchefen Peter Johansson och den grafiske formgivaren Gustav Lindberg. Mycket av Folkets gamla karaktär finns kvar i halvberlinern, även om signalordet ”utmanaren” byts ut mot ”först igen” i tidningens huvud.
Toppnyheten handlar om var det stjäls flest bilar Eskilstuna.

Det nya formatet gör det möjligt för Folket att ha fyrfärg på alla sidor. I tabloiden kunde man bara trycka fyrfärg på 24 sidor. I premiärnumret har del 1 32 sidor och del 2, som trycks i helberliner, 16 sidor.

– Så länge riksannonsörerna vill att vi trycker del 2 i helberliner kommer vi att göra det, säger Katrin Säfström.

En nyhet i den nya tidningen blir en jobb-bilaga på lördagar med platsannonser och artiklar om jobb och studier.

Mindre format kräver texter som inte är så långa. Hur har det gått att få reportrarna att skriva kortare?

– Det har inte skett utan protester, men jag tycker inte att det har varit några större problem. Folkets personal är fantastisk, medarbetarna är otroligt förändringsbenägna.

– Dessutom kommer det ju i del 2 att finnas utrymme för att skriva lite längre.

Folket kommer vid nästa TS-mätning att redovisa ett rejält tapp på 600-700 exemplar. Det innebär att tidningen då är nere på cirka 7 000 ex. Med det nya formatet hoppas Folket på ett plus på 100 exemplar för nästa år.

Tidningen går nu ut med en kampanj där nya läsare erbjuds att prova Folket för 49 kronor för en månad. Reklamen kommer förutom i tidningen att synas i Eskilstuna centrum och på lokalbussarna samt höras i reklamradio. Även telefonförsäljning kommer att användas för att värva nya abonnenter.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.