Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lyckas Strömstads Tidning följer Stampen efter

Publicerad: 19 April 2010, 09:16

Strömstads Tidning har i nära samarbete med mktmedia utvecklat en frekvensmodell för hur mycket som kommer att kosta. Fungerar den bra införs modellen på fler tidningar i Stampen-sfären.


Ämnen i artikeln:

Stampen

På Strömstads Tidnings nya sajt får läsarna starta egna bloggar, lägga upp egna artiklar samt också ladda upp bilder och filmer. Till en början gratis men från och med i höst kommer det att kosta. Det kommer det också att göra om man vill läsa fler än fem artiklar per månad.

Huvudskälet varför man väljer den här betallösningen är enligt Tomas Niklasson, försäljningschef på Bohusläningen och Strömstads Tidning att man vill öppet och ärligt sätt testa möjligheten att genom att tillföra värden också ta betalt för det.

Han tror förutsättningarna att konvertera befintliga papperstidnings till plusabonnenter som tämligen goda. De ska få två alternativa fakturor i takt med att deras abonnemang löper ut. Han hoppas att flertalet väljer plusabonnemangsalternativet.
När det gäller webbkunder som väljer att betala via sajten för innehållet är förväntningarna lågt ställda initialt.

Modellen har tagits fram inom Västkustmedia, men med hjälp av en projektgrupp inom Stampens Ledarskapsprogram. Blir det en framgång kommer det att föras vidare till andra tidningar inom Stampen-sfären.

   Det finns många delar som avgör om projektet som helhet är lyckat, säger Bosse Svensson, vd för mktmedia.
Det handlar bland annat om hur många som är villiga att betala och medverka utifrån de lokala förutsättningarna med också själva sajtens funktionalitet.
Men om man bedömer det som en framgång ska det alltså skalas upp och användas på fler tidningar. Vilka, hur och när är dock en öppen fråga.
Det är något som tidningarna styr själva, säger Bosse Svensson.

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.