Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lyckad Pressbyråkampanj för pressfrihet

Publicerad: 6 Maj 2015, 06:08

Tidningsjättens rea på "garanterat ocensurerade" magasin gav utdelning.


Ämnen i artikeln:

Pressbyrån

I söndags valde Pressbyrån, Tidsam och Interpress att uppmärksamma den internationella pressfrihetens dag på ett nytt sätt: man halverade priset på alla sina 2 500 tidskrifter.

De köpte också helsidesannonser i morgontidningarna där de tackade alla som kämpar för den fria opinionsbildningen. I en kort text skrev Pressbyrån att de uppmärksammar ”Världsdagen för pressfrihet med halva priset på (garanterat ocensurerade) tidningar”.

”Vi har fått jättepositiv respons från våra kunder, inte minst från våra stammisar som kom in och handlade extra mycket”, säger Lennart Schultz, Pressbyråns pr- och mediamanager, i ett pressmeddelande.

Bara i Stockholm sålde Pressbyrån i Västermalmsgallerian fyra-fem gånger så många magasin som de gör en vanlig vardag. Även om Pressfrihetens dag firats i över 20 år var det många av Pressbyråns kunder som inte kände till den:

”Det här gav en bra möjlighet att få berätta om dagen och vad den betyder”, konstaterar Pressbyråns Lennart Schultz.

Även samarbetspartnern Tidsam är positiv till kampanjens utfall:

”Min personliga förhoppning är att vi kan skapa en återkommande dag som uppmärksammas allt mer av allt fler”, säger Tidsams marknadschef Jesper Edlund.

Ämnen i artikeln:

Pressbyrån

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.