Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Lurar ni läsarna med ert nya annonsformat, SvD?

Publicerad: 28 Maj 2010, 10:45

SvD tar efter kvällstidningarna med annonspuffar särskilt formgivna för att smälta in i det redaktionella materialet på tidningens sajt.


Ämnen i artikeln:

Pierre BergströmSvD

Absolut inte, det här materialet är extremt tydligt annonsmärkt, och det finns tydliga direktiv för hur den märkningen ska se ut. Till exempel använder vi en helt egen färgbalk på annonsen med en färg som inte finns någon annanstans på sajten, säger Pierre Bergström, annonschef på SvD.

Varför använder ni på den typen av annonser?

Det är för att det finns en efterfrågan från kunderna. Vi söker alltid nya möjligheter och nya format. Det här är en typ av annonsering som funkat bra.

Vilken efterfrågan finns det för sådana här annonser?

Den här typen av annons är relativt ny, men annonsörerna söker också nya möjligheter, så det finns en viss efterfrågan. Det här kan jämföras med liknande annonser som finns i print, vilket man ju hållit på med i 20 år.

Ser ni några risker med den här typen av annonser?

Det som är viktigt är att det är ett tydligt annonsmärkt material och att det kommersiella materialet är något som våra kunder gillar. Vi har inte fått en enda läsarreaktion på de här annonserna, de reagerar oftare på annonser som blinkar eller har ljud, de här annonserna är lugna och tysta.

Kan de här annonserna kan vara skadliga för ert varumärke?

I vårt fall så föreligger ingen sådan risk eftersom det är så otroligt tydligt det är ett kommersiellt material med den annonsmärkning vi har gjort. Så länge det är tydligt för läsaren att det är en annons så ser jag bara möjligheter med det här.

Både Aftonbladet och Expressen har under året publicerat annonser på sina webbsidor i så kallade AFP-format, annonsfinansierad programmering. Annonserna är utformade på samma sätt som de redaktionella puffarna, fast med en annonsmärkning. Olle Lidbom på Vassa Eggen skrev om annonserna igår.

mvredaktion


Ämnen i artikeln:

Pierre BergströmSvD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.