Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Luleå Hockey lyfter Kuriren

Publicerad: 24 Mars 2011, 12:59

Norrbottens-Kurirens sajt kuriren.nu har flest sidvisningar i NTM-koncernen. Hockey, bloggar och liveinslag ligger bakom.


Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Förra veckan hade kuriren.nu 1 067 184 sidvisningar och slog därmed koncernens andra sajter, som unt.se, corren.se, nt.se och nsd.se.

Det är delvis tack vare hockeyn, men NSD har också haft hockeyn och Corren har haft Linköping i kvartsfinal, så något har vi gjort rätt tror jag, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom.

Vad är det ni gjort rätt?

Vi har haft en satsning på bloggar i några år, vilket vi är långt ifrån ensamma om. Men vi har varit väldigt ihärdiga i vår satsning och många aktiva bloggar ger många sidvisningar.

Vi har också varit väldigt effektiva i nyhetsarbetet när det gäller ishockeyn. Vi kör direkt och sparar inte till papperstidningen, vi ser sajten som vår första nyhetskälla.

Sedan har vi direktrapporter från matcherna, vilket vi var först med i koncernen, och vi har livechat med läsarna under matcherna, även det var vi först med.

Hur många brukar delta i chatten?

Åtminstone ett 100-tal aktiva, och chattarna har också hög läsning.

Kurirens sajt ökade antalet unika besökare med 25 procent förra året, men ligger fortfarande efter koncernens andra sajter. Målet är att öka lika mycket i år, men Mats Ehnbom tror att sidvisningar är ett mått som blir allt viktigare.

Det finns någonstans ett tak när det gäller unika besökare, och i takt med att vi närmar oss det måste vi tänka på andra sätt, på man får folk att stanna på sajten.

Kurirens sajt har 3 sidvisningar per besök.

En siffra som jag tycker borde kunna vara ännu högre, men vi är klart bäst i koncernen.

Den främsta drivkraften är att slå huvudkonkurrenten nsd.se, som har betydligt fler unika besökare.

Målet är att alltid vara större och bättre än dem. Det är den viktigaste drivkraften för oss båda tror jag

En miljon sidvisningar har länge varit en drömgräns, nu har sajten nått dit två veckor i rad.

Det blir svårare utan ett intensivt hockeyslutspel. Men erfarenheten visar att intresset bland hockeyfansen varit störst under silly season när lagen värvar.

Vi vet också att varje gång vi nått en topp så sjunker trafiken sedan, men landar på en betydligt högre nivå.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.