Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ludvig Rasmusson: fler över 70 på redaktionerna

Publicerad: 23 September 2005, 11:53

Åldersdiskrimineringen i Sverige syns tydligast i tv och tidningar. Så skriver Ludvig Rasmusson i sin nyligen utkomna bok Åldersupproret. Över telefon säger han att han funderar på att dra igång en kampanj för seniorjournalister.


– På varje större medieföretag  ska det finnas minst tio, handplockade, som är +70, säger han.
Det handlar om att matcha läsekretsen.
Tror du att folk orkar jobba så länge?
– Ja då, många skulle orka. Kurt Mälarstedt på DN till exempel.
– Tidningarna är de som förlorar mest på att inte ha äldre medarbetare, tror Ludvig Rasmusson och tillägger:
– Först försvinner de som journalister, sedan som läsare.
– Ingen över 60 har i dag anledning att läsa Expressen och DN:s På stan-bilaga.
Lite så är det också med public service, anser han.
     – Baspubliken, tanter över 55, föraktas.
– Hur många äldre  tittar på kulturprogram som Babel och Format? frågar han.
Reklambyråerna och TV 4 tycks enligt Ludvig Rasmusson ha förstått att ta hand om också de äldre åldrarna. I alla fall tycker han sig ha märkt det i matannonser bland annat.
Ludvig Rasmusson själv är 68 men, säger han, ”det här berör inte mig eftersom jag är frilans”.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.