Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

LT:s upplaga vänder uppåt – efter 18 år av tapp

Publicerad: 22 Februari 2018, 12:51

Daniel Nordström, utgivare och chefredaktör för Mittmedias tidningar i Västmanland och Stockholmsregionen. Foto: Mattias Holgersson/Länstidningen

För första gången sedan millennieskiftet ökar Länstidningen Södertälje sin upplaga. "Välkommet att – efter 30 år i branschen – få visa positiva siffror", säger tidningens chefredaktör Daniel Nordström.


Sedan 2009 och framåt har Länstidningen i Södertälje tappat omkring 400-800 exemplar om året, enligt LT:s chefredaktör och ansvariga utgivare Daniel Nordströms siffror. Men i går fick tidningen, för första gången på 18 år, anledning att fira en ökad upplaga. Jämfört med motsvarande period förra året har Länstidningen Södertälje nämligen nu 1,5 procent fler prenumeranter.

– Det är otroligt roligt. Jag minns att jag var med om en ökad upplaga någon gång på 90-talet när jag arbetade på Folkbladet Västerbotten i Umeå. Men annars har jag inte sett skymten av de här siffrorna, säger Daniel Nordström.

Siffrorna gäller den samlade upplagan för papperstidningen, e-tidningen och plus. Inom Mittmedia har – förutom LT – även Mora Tidning, Gefle Dagblad, Ljusnan, Ljusdals-Posten och Östersunds-Posten ökat den totala upplagan, berättar Daniel Nordström:

– Det känns skönt att se det här trendbrottet. Det är tydligt att det digitala verkligen börjar ge effekt.

Daniel Nordström tror att vändningen beror på två saker. Dels att medarbetarna lyckas göra ett bra journalistiskt innehåll, dels att den allmänna betalningsviljan har ökat.

Tror du att den samlade upplagan kommer att fortsätta uppåt?

– Ja, det finns ingenting som tyder på att den inte kommer att göra det. Vi ser en bra trend digitalt – både när det gäller den digitala annonsförsäljningen och på den redaktionella sidan. Jag är verkligen full av beundran över det jobb som görs både på redaktionen och annonsavdelningen.

Samtidigt fortsätter dock tappet för papperstidningen. Jämför man siffrorna för januari 2018 mot januari 2017 minskar LT:s upplaga med nära 9,5 procent, berättar Daniel Nordström.

– Trenden för papperstidningen är fortsatt negativ, och den trenden ser jag inte att vi kan stoppa. Men genom att addera de digitala användarna kan vi ändå vända till ett plus på 1,5 procent, vilket är glädjande, säger han och vidare:

– Jag är ganska van att peka på nedåtgående kurvor, därför är det välkommet att – efter 30 år i branschen – få visa positiva siffror. Det ger en ökad framtidstro och en ”boost” för alla medarbetare som sliter hårt varje dag. Det här är deras förtjänst.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.