Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

LRF Play sprids främst via sociala medier

Publicerad: 14 September 2015, 09:08

LRF Media rivstartar sin webb-tv-satsning med 60 odlingsfilmer. Tittarna kommer främst via sociala medier, säger digitalchefen Elsa Falk.


Ämnen i artikeln:

LRF

Ambitionen är att kunna visa rörligt inom alla områden som vi ägnar oss åt och över hela landet, säger Elsa Falk som lämnade jobbet som editionschef för Expressen tv för att blir chef för LRF Medias nya digitala bolag.

Från starten finns odlings-TV med bloggaren och trädgårdsprofilen Sara Bäckmo. Vid lanseringen finns ett 60-tal klipp om grönsaksodlingens olika säsonger och med praktiska odlingsknep. Det finns idag ingen lokal segmentering, varken av innehållet eller av annonserna.

Nästa steg blir att flytta över rörligt material från titlarna Traktor Power och ATL som idag har egna spelare. Tredje steget blir att starta tv-verksamhet även på de titlar som idag inte producerar rörlig bild.

Odling, mat, hus & hem och förhoppningsvis opinionsmaterial och debatt som rör hela landet kan ingå i utbudet på sikt, säger Elsa Falk.

Innehållet i spelaren blir unikt för varje sajt, men tanken är att besökarna också ska upptäcka material från andra delar av förlaget.

Vi skinnar spelaren efter sajten besökaren befinner sig på, men tipsar också om klipp från andra sajter. Sedan är det väl så att vissa sajter ligger närmare varandras målgrupper än andras. och det tar vi givetvis hänsyn till.

Spelaren är framtagen av Playad, som även hanterar annonser och annonsförsäljning. LRF Media ingår tillsammans med andra publicister i ett flöde av innehåll som andra publicister kan hämta innehåll från och annonsörer kan köpa reklamplats i. Affärsmodellen bygger på en intäktsdelning mellan Playad och publicisterna.

För mindre aktörer som oss är det en stor möjlighet att kunna visa andras material inom våra ämnesområden.

Hur ser det ut med intäkter nu?

Jag har ärligt talat inte så bra koll på sista raden nu i början, men jag är ganska säker på att det här kommer att bli en delaffär för vår verksamhet på sikt. Webb-tv är dyrt att göra, men på sikt kommer det att vara en lönsam verksamhet.

Skiljer sig er tv-satsning från andras på något sätt?

Det som möjligen skiljer oss är att vi tar ett helhetsgrepp om hela förlaget i vår tv-satsning.

Kommer tittarna direkt till LRF Play eller via sajterna i första hand?

Nej, de flesta kommer via sociala medier.

Beror det på en medveten strategi?

Absolut, vi har flera redaktörer som har till uppgift att endast jobba med sociala medier.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

LRF

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.